Wszystkie produkty
Głośniki samochodowe » Tuning głośników dla Twojego samochodu
Chcesz zamontować nowe głośniki w swoim samochodzie i szukasz teraz odpowiednich zestawów lub obudów
Jest wiele rzeczy, które należy wziąć pod uwagę - począwszy od projektu, poprzez zakres częstotliwości, aż do mocy.
W naszym poradniku wyjaśniamy wszystkie punkty, które są ważne przed dokonaniem zakupu.
Wszystkie głośniki stanowią elementy elektroniki użytkowej i są podłączone do urządzeń odtwarzających. Odwzorowują one mowę i śpiew z głośnością słyszalną dla ludzkiego ucha. Działa to dzięki temu, że w każdym głośniku znajduje się przetwornik dźwięku. Z odtwarzacza docierają sygnały elektryczne, które są przekładane na drgania mechaniczne przez przetwornik dźwięku.
Aby spełnić tę funkcję, należy zainstalować takie elementy jak cewka, magnes stały i membrana. Ich wymagania przestrzenne i położenie stają się wyzwaniem w przypadku głośników w samochodach. Z jednej strony system musi być odpowiednio mały, a z drugiej wszyscy pasażerowie siedzą w ustalonym miejscu, co musi być uwzględnione przy natężeniu dźwięku.
Głośniki samochodowe muszą być również zaprojektowane tak, aby były wystarczająco stabilne, żeby tolerować wibracje i wstrząsy podczas jazdy, a także wahania temperatury i ewentualnie wysoką wilgotność wewnątrz samochodu. W związku z tym do obudów i elementów składowych wybierane są szczególnie odporne materiały. Należą do nich tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, niemagnetyczne chwyty i membrany z wieloma powłokami.
Do podłączenia głośników do urządzeń odtwarzających oraz do ich zasilania służą złącza. Połączenia elektryczne są złączami klasy samochodowej i również spełniają wysokie wymagania związane z użytkowaniem w samochodzie.
Głośność w pojeździe
Dobry samochodowy system hi-fi powinien dawać dobry dźwięk o przyjemnej głośności. Ważne jest jednak również zachowanie bezpieczeństwa na drogach. Ważne sygnały, takie jak syreny, muszą pozostać wyraźnie słyszalne.
Rodzaj konstrukcji: montaż na powierzchni lub wpuszczany
Głośnik w karoserii samochodu
Alternatywą są samochodowe głośniki montowane powierzchniowo. Mogą być umieszczone w pojeździe jako samodzielne. Wielu uważa je za łatwiejsze w montażu.
Oprócz modeli umieszczanych na półce za tylną kanapą, są też głośniki natynkowe, które umieszcza się w miejscu na nogi.
Rodzaje głośników: Od głośnika wysokotonowego do subwoofera
Oprócz rodzaju konstrukcji, jako kryterium wyróżniające stosuje się również typ głośników. Dostępne są głośniki niskotonowe, średniotonowe i wysokotonowe.
Często w jednym systemie instalowane są razem co najmniej dwa typy. Nazywa się je głośnikami 2-drożnymi lub współosiowymi.
Głośnik współosiowy to połączenie głośnika średnio-wysokotonowego z głośnikiem nisko-średniotonowym.
Jeśli jest wystarczająco dużo miejsca, stosuje się również 3-drożne głośniki składowe (systemy triax), które klasycznie łączą w sobie głośnik niskotonowy, średniotonowy i wysokotonowy. Dźwięk jest tu często lepszy.
Jeśli chcesz kupić poszczególne typy głośników do modernizacji lub doposażenia, nie potrzebujesz głośnika komponentowego.
Wybierz z oferty sklepu internetowego czyste głośniki wysokotonowe do samochodu lub subwoofery samochodowe. Te ostatnie są szczególnie przydatne, gdy w obrazie dźwiękowym trzeba odtworzyć niskie częstotliwości.
Znajdziesz tu obudowy subwooferów do montażu, jak i modele z własną obudową.
Kiedy konieczny jest dodatkowy wzmacniacz?
Należy pamiętać, że rozróżnia się głośniki aktywne i pasywne. Modele aktywne posiadają już wzmacniacz. Z kolei głośniki pasywne muszą być dodatkowo sprzężone z wzmacniaczem mocy.
Moc RMS
Wartość ta podawana jest w watach i odgrywa istotną rolę w zdolności przenoszenia mocy przez głośniki samochodowe. RMS to skrót od "Root Mean Square", metoda pomiaru dla całego zakresu częstotliwości. W podanym zakresie mocy głośnik może być używany w sposób ciągły bez utraty dźwięku. Moc obliczeniowa poszczególnych modeli jest określana przez producentów i różni się znacząco pomiędzy urządzeniami prostymi a tymi z wyższej półki.
Moc RMS wbudowanych głośników zaczyna się od 20 i sięga do 175 watów. 80 do 100 watów to dobra średnia wartość. Głośniki natynkowe oferują zazwyczaj niższą moc RMS. Zaczynają się one od dziesięciu i idą w górę do 75 watów. Moc RMS przetworników subwooferowych wynosi od 25 do 400 W, subwooferów z obudową od 50 do 800 W.
Moc maksymalna
Wartość ta podawana jest również w watach. Maksymalna moc odtwarzania muzyki jest wyższa niż moc RMS. Jest to jednak obciążalność impulsowa, która powinna trwać tylko kilka sekund.
Celem tej wartości jest wskazanie zakresu mocy, w którym głośniki nie ulegną uszkodzeniu, jeśli zostaną zbyt mocno podkręcone na krótki czas.
Maksymalna moc dla wbudowanych głośników może wynosić od 50 do 700 W.
W przypadku głośników natynkowych wartość ta jest tu również mniejsza i dochodzi do 40-150 W.
Maksymalna moc muzyki dla głośników niskotonowych wynosi od 80 do 1400 W, ta dla modeli z obudową od 150 do 1600 W.
Impedancja
Opór elektryczny wyrażany jest jako wartość omowa. Dwa, cztery i osiem omów to norma. W przypadku głośników pasywnych bez wzmacniacza należy zawsze upewnić się, że głośnik i wzmacniacz mocy mają taką samą impedancję.