Wszystkie produkty
Porady
Silniki RC - dostawcy energii w modelarstwie
W modelarstwie to samo co w prawdziwym życiu: Wśród pokryw silnikowych eleganckich samochodów sportowych, eleganckich samolotów akrobacyjnych lub szybkich łodzi wyścigowych, wydajny napęd musi zapewnić właściwe przyspieszenie. W przeciwnym razie frajdę z jazdy lub zabawy można się szybko znaleźć. Jak dobrze, że hobbystom, majsterkowiczom i konstruktorom modeli można dosłownie korzystać z pełnej gamy napędów. Nic dziwnego, że niektóre modele są zdolne do jazdy i latania, o których posiadacze oryginałów mogą tylko marzyć.
Informacje o silnikach RC
Jaki napęd jest właściwym napędem dla mojego modelu?
Co jest lepsze: silnik elektryczny czy spalinowy?
Jakie zalety daje zestaw napędowy?
Kiedy potrzebny jest silnik przekładniowy?
Modelarskie silniki parowe
Jaki napęd jest właściwym napędem dla mojego modelu?
Jeszcze kilka lat temu nie było wątpliwości co do tej kwestii. Wysoko obracające się silniki spalania opalane metanolem, olejem i bogatym nitro modelem ruchomych samochodów i modeli samolotów, które były wykorzystywane przez okolicę i uciekały właścicieli do odpowiedniej emisji hałasu z odpowiednimi końcówkami spalin. Und das war jahrzehntelang gut so. Silniki spalinowe były oferowane w różnych rozmiarach, a przez wiele lat były stale udoskonalane. Większość modelarzy zdecydowała się więc na wykorzystanie silników metanolu w samochodach i modelach latających. Aby obejść częściowo nieprzyjemną emisję hałasu przez silnik dwusuwowy, w modelach samolotów zastosowano również silniki 4-taktowe, które wykazywała znacznie przyjemniejszy dźwięk.
Prawdą jest, że chociaż modele są nasączone olejem resztkowym z układu wydechowego od przodu do tyłu, to wiele lepiej w przypadku grupy elektrycznej wiele lat temu: Silniki kolektorów były eksploatowane na granicy mocy - a częściowo także powyżej - w celu uzyskania tak użytecznych usług lotniczych i jezdnych. Jako źródło zasilania wykorzystano ciężkie akumulatory NiCd lub NiMH, a silnik był przyczyną wielu zakłóceń sygnałów zdalnego sterowania. W związku z tym elektryczny napęd nadal stanowił duży potencjał poprawy.
Co jest lepsze: silnik elektryczny czy spalinowy?
W ostatnich latach elektryczny napęd modeli samochodów, samolotów i statków przeżywa prawdziwą rewolucję. Dzięki nowej technologii wszystko stało się znacznie lepsze. W modelach samolotów śmigła są montowane bezpośrednio na silnikach elektrycznych silników bezszczotkowych o dużym momencie obrotowym, a technicznie dopracowany regulator obrotów przejmuje bardzo czułe dozowanie mocy napędu. W modelach samochodów, silniki bezszczotkowe o wewnętrznym wirniku zapewniają niezbędną Power podczas odtwarzania gazu. A ponieważ nowe silniki bezszczotkowe nie wymagają szczotek, zakłócenia radiowe z pożaru szczotek są reliktem minionych dni.
Ale również zasilanie pakietów elektrycznych jest teraz lepsze. Obecnie jest on realizowany przez wysoko pojemnościowe akumulatory litowo-polimerowe, które umożliwiają długi czas pracy i wysoką wydajność.
Myli się każdy, kto myśli, że silniki spalinowe całkowicie zniknęły ze sceny. Silniki te bez wątpienia dają niewątpliwe zalety, jakie doceniają niektórzy modelarze.
Mocny napęd elektryczny umożliwia prędkość do 100 km/h.
Napęd elektryczny | Napęd spalinowy | |
---|---|---|
Korzyści | Prosta obsługa Idelna dla początkujących | Wydajność |
Niski poziom hałasu umożliwia zastosowanie w mieszkaniach | Długi czas pracy dzięki niewielkiemu zużyciu | |
Bez oparzeń (model pozostaje czysty) | Po krótkiej przerwie w zbiorniku ponownie gotowy do użycia | |
Wydajność | Odgłosy pracy pasujące do modelu | |
Szybkie dostarczenie mocy | ||
Silnik może również przejąć funkcję hamowania | ||
Silniki bezszczotkowe nie są wymagające konserwacji i nie są odporne na zużycie | ||
Wady | Użytkowanie wymaga naładowanego akumulatora | Z powodu emisji hałasu nie wszędzie jest możliwe użycie |
W celu dłuższego użytkowania wymagane są akumulatory zapasowe | Poziom oleju w modelu | |
Do szybkiego ładowania niezbędne są wysokiej jakości ładowarki | Wymagana jest dogłębna podstawowa wiedza na temat obsługi silnika lub regulacji gaźnika | |
Akumulatory napędowe poddawane są starzeniu | Opóźnione przyjęcie gazu z powodu konstrukcji | |
Brakujący lub niewłaściwy hałas silnika przy modelach, które są podobne do oryginału | Regularna konserwacja i konserwacja |
Jak widać, oba warianty napędu mają zalety dźwiękowe, a także nie dadzą się ukryć wady. Każdy modelarz musi samodzielnie zdecydować, jakiej koncepcji napędu chce użyć w swoim modelu.
W praktyce jednak widać wyraźną tendencję do napędu elektrycznego, ponieważ napędy te są znacznie łatwiejsze w obsłudze. Silniki elektryczne bezszczotkowe są teraz wyposażone w silniki, dzięki którym nie są one jeszcze przestarzałe, co wymaga obecnie zbyt dużej mocy. Silniki benzynowe o dużej mocy, o dużym skoku membrany, są nadal używane w dużych modelach.
Jakie korzyści przyniesie zestaw napędowy?
Jeśli wybór silnika elektrycznego przychodzi, pojawia się również pytanie, który regulator / regulator obrotów najlepiej pasuje do wybranego silnika.
Często trudne do odpowiedzi pytanie można łatwo ominąć, jeśli zadecyduje się na zestaw napędowy. Zestawy zawierają silnik odpowiedni dla modelu oraz idealnie dobrane do silnika regulatory liczby obrotów lub regulatory liczby obrotów. W zestawie modeli latających znajdują się również śmigła, które znajdują się w zestawie.
W przypadku zestawu napędowego elementy są idealnie do siebie dopasowane.
Nasza praktyczna wskazówka
Dzięki zestawowi bezszczotkowemu można wspaniale tuningować modele samochodów! Jeśli Twój model pojazdu w skali 1:10 jest fabrycznie wyposażony w prosty silnik kolektora (silnik elektryczny ze szczotkami węglowymi lub stykami ślizgowymi) o rozmiarze 540, wkrótce będziesz potrzebować większej mocy. Za pomocą zestawu bezszczotkowego można bardzo łatwo temu zaradzić. Otwory montażowe na silnikach są identyczne, dzięki czemu silnik szczotkowy bez dużych zmian może być wymieniany na silnik bezszczotkowy. Istniejący regulator szczotkowy silnika kolektora jest wymieniany na regulator bezszczotkowy. Zamiast akumulatora NiMH, akumulator LiPo zapewnia optymalne zasilanie.
Uwaga, ważne!
Zwrócić uwagę na prędkość obrotową silników. Jeśli silnik bezszczotkowy ma znacznie większą prędkość niż wcześniej używany silnik szczotkowy, należy użyć mniejszego zębnika silnika. Dopiero wtedy silnik bezszczotkowy jest w stanie osiągnąć nominalną prędkość i maks. możliwa wydajność.
Kiedy potrzebny jest silnik przekładniowy?
Ze względu na swoją konstrukcję silnik elektryczny zaprojektowany jest do pracy z określoną prędkością obrotową (znamionowa prędkość obrotowa), przy której pracuje on najefektywniej. W modelu lotniczym z napędem bezpośrednim silnik bezszczotkowy pracuje z prędkością poniżej 10 000 obrotów na minutę, natomiast silnik elektryczny w małym helikopterze akrobacyjnym ma do 40 000 obrotów na minutę na wale silnika. Z tego powodu w przypadku silników bezszczotkowych podaje się wartość kV. Ta wartość wskazuje liczbę obrotów na wolt. Gdy silnik pracuje z 600 kV na trzyogniwowym akumulatorze LiPo o napięciu znamionowym 11,1 V, silnik osiąga maks. Prędkość obrotową 6660 obrotów na minutę.
Jeśli tak mocno obciążasz silnik elektryczny, że nie jest on w stanie osiągnąć swojej „przyjemnej prędkości”, musisz liczyć się z negatywnymi konsekwencjami. Zużycie energii ogromnie wzrasta, przez co silnik, regulator prędkości, a także akumulator bardzo się nagrzewają i mogą ulec uszkodzeniu. W takim przypadku należy zastosować reduktor lub zaadaptować reduktor już obecny w modelu helikoptera lub w modelu samochodu za pomocą zębnika silnika.
Do modelowania funkcji, np. do napęd gąsienicowy lub do realizacji powolnych ruchów wszelkiego rodzaju, stosowane są silniki elektryczne z wcześniej zaprojektowanymi przekładniami. Zaleta silników przekładniowych jest oczywista, a przekładnie są kompaktowym elementem silnika, co znacznie ułatwia montaż. Silniki są często tego samego typu i o różnych przełożeń, dzięki czemu silnik jest bardzo łatwy do znalezienia.
Przy odrobinie talentu rzemieślniczego i pewnym instynkcie możesz nawet przekształcić quadrocopter w latającą kulę dyskotekową, w której mały motoreduktor obraca piłkę.
Tutaj możesz zobaczyć kwadrokopter z lustrzaną kulą w akcji. Start i lądowanie odbyło się na tarasie, na którym wyraźnie widać punkty świetlne lustrzanej kuli na kamiennych płytach.
Modelarskie silniki parowe
Pierwotnie wynalezione w XVIII wieku do odwadniania kopalń, silniki parowe były stale ulepszane i dalej rozwijane. W ten sposób przyczyniły się one w znacznym stopniu do pierwszej rewolucji przemysłowej, aż do początku 20 r. XX wieku zostało oderwane od silników elektrycznych i spalinowych. Tylko turbiny parowe zajęły dużo czasu i nadal są wykorzystywane w produkcji energii elektrycznej.
Dzięki modelowemu silnikowi parowemu na mniejszą skalę możesz przywrócić do życia umiejętności inżynierskie z minionych lat.
Podobnie jak w przypadku dużych wzorców, również w modelu woda jest gotowana w kotle ciśnieniowym i porusza tłoczek parą. Ruch tłoka ponapędza duże koło zamachowe.
Dzięki mechanizmowi transmisji z spiralnymi kołami napędowymi energia obrotowa koła zamachowego może być przenoszona na różne narzędzia, jak piły, wiertarki lub bloki szlifierskie. Tak jak to miało miejsce jeszcze kilkuset lat temu.