Wszystkie produkty
Modelarstwo kolejowe to wspaniałe hobby. Tworząc makietę kolejową, każdy zainteresowany może dać upust swojej kreatywności i stworzyć miniaturowy krajobraz zgodnie z własnymi pomysłami.
Z wielką dbałością o szczegóły, różne sceny mogą być zaprojektowane i zrealizowane z zachowaniem wierności oryginałowi w najmniejszych przestrzeniach. Dlatego nie jest zaskakujące, że oprócz korzystania z modelu kolei, optymalizacja projektu nigdy się nie kończy.
Jednak zanim to nastąpi, na samym początku trzeba pokonać poważną przeszkodę. Nawet małe makiety kolejowe w popularnej i powszechnie stosowanej skali H0 wymagają znacznej ilości miejsca. Nie każdy fan modelarstwa kolejowego jest w tej szczęśliwej sytuacji, że ma wolną przestrzeń w piwnicy lub na strychu.
Model kolejowy musi być po prostu mniejszy, aby można go było ustawić w dowolnym miejscu. Zostało to osiągnięte dzięki znormalizowanej skali Z. Więcej na ten temat wyjaśniamy w naszym poradniku.
W 1972 r. firma Märklin opracowała jeszcze mniejszy model kolejki w skali Z jako przeciwwagę dla stale rosnącego rynku kolejek skali HO. Skala Z wynosi 1:220, co oznacza, że standardowy rozstaw torów w modelu mierzy zaledwie 6,5 mm.
Dla porównania: Skala N działa w zakresie 1:160, a standardowy rozstaw szyn mierzy 9 mm. We wspomnianym na początku rozstawie H0 skala wynosi 1:87, a rozstaw modelu 16,5 mm.
Do 2007 roku skrajnia Z była najmniejszym masowo produkowanym rozmiarem nominalnym. Dopiero w 2007 roku japoński producent pobił ten rekord, opracowując skrajnię T w skali 1:480.
Skala Z firmy Märklin, która jest popularna od 50 lat, wzbudza fascynację. Z jednej strony jest wystarczająco mała, aby stworzyć najbardziej niesamowite krajobrazy na najmniejszej przestrzeni. Z drugiej strony jest wystarczająco duża, aby móc przedstawić i rozpoznać ważne szczegóły na różnych modelach.
Aby makieta kolejowa wyglądała spójnie, wszystkie jej elementy powinny być wykonane w tej samej skali. Jedynie w przypadku drzew lub krajobrazu niewielkie odchylenia w wielkości niekoniecznie są od razu zauważalne. Entuzjaści skali Z zazwyczaj wiedzą, jak umiejętnie sobie pomóc. Jednak wszystko wokół torów musi zdecydowanie pasować pod względem rozmiaru. Dlatego producenci tacy jak Märklin czy Rokuhan z Japonii oferują szeroką gamę produktów.
Lokomotywy w skali Z
Zwłaszcza lokomotywy Z są niezwykle atrakcyjne dla fanów i kolekcjonerów modeli kolejowych. Ich delikatne konstrukcje raczej nie nadają się do poruszania całych pociągów.
Parowóz DB AG klasy 64 w nominalnym rozmiarze Z mierzy zaledwie 60 mm. A lokomotywa elektryczna klasy Re 420 ma długość zaledwie 80 mm.
Wagony pasażerskie w skali Z
Wagony pasażerskie są również integralną częścią kolei w skali Z. W końcu transport pasażerski zawsze był jednym z głównych zadań kolei.
Przy kompletowaniu pociągu ważne jest, aby wagony pasażerskie pasowały do siebie wizualnie. Dlatego też producenci oferują swoje wagony pasażerskie jako zestawy o identycznym wyglądzie i kolorystyce.
Wagony towarowe w skali Z
Wagony towarowe zapewniają dobre wykorzystanie trasy. Ale w przeciwieństwie do wagonów pasażerskich, pociąg towarowy można łatwo mieszać z wagonami do przewozu pali, płaskimi wagonami kontenerowymi, wagonami do przewozu piwa lub cysternami.
Dodatkowe wagony do transportu samochodów lub kompletne zestawy wagonów towarowych lub zestawy wagonów z przesuwanymi ścianami doskonale uzupełniają ruch towarowy na makiecie.
Pociągi w skali Z
Zamiast samodzielnie łączyć różne lokomotywy i wagony, można również skorzystać z kompletnych zestawów kolejowych.
W modelarskim żargonie kolejowym zestawy pociągów lub po prostu pociągi zawsze odnoszą się do kilku skoordynowanych wagonów.
To, czy lokomotywa jest również częścią zestawu, może wymagać sprawdzenia w opisie przedmiotu.
Tory kolejowe w skali Z
W przypadku torów istnieje mini-rozstaw klubowy Märklin, który jest również znany jako Märklin Z. Tory te są dostarczane przez Märklin bez podsypki.
Tory w skali Z od Rokuhan są wyposażone w podłoże wykonane z elastycznego tworzywa sztucznego. Dla obu wariantów dostępne są tory proste i różnie zakrzywione dla łuków, zwrotnic i skrzyżowań.
Sygnały świetlne w skali Z
Makieta prototypowej linii kolejowej zawiera również niezbędne sygnalizatory świetlne lub kształtowe sygnalizatory główne do sterowania ruchem kolejowym.
W szczególności sygnały świetlne z ruchomymi elementami mają wyjątkowy urok, ponieważ oryginalne prototypy są coraz częściej zastępowane sygnałami świetlnymi.
Oświetlenie zapewniają diody LED i małe lampy.
Budynki w skali Z
Projekt makiety kolejowej z domami i budynkami jest ważny dla uzyskania autentycznej atmosfery.
Jednak domy nie powinny być równomiernie rozmieszczone na terenie, ponieważ wyglądałoby to bardzo nierealistycznie. Centrum wioski z kościołem i domami stojącymi blisko siebie sprawia natomiast realistyczne wrażenie.
Gdy jest ciemno, budynki powinny być zawsze oświetlone, ale światło nie może prześwitywać przez ściany.
Figurki w skali Z
Figurki ożywiają makietę kolejową. Stacja kolejowa bez oczekujących pasażerów i zajętego personelu sprawia upiorne wrażenie.
Figurki można również wykorzystać do odtworzenia szerokiej gamy scen na chodnikach i placach przed domami. Jest to wyjątkowo atrakcyjne, gdy postacie stoją blisko siebie i wydają się wchodzić w interakcje.
Nasza praktyczna rada: zestawy do budowania
Budynki w skali Z są dostępne jako zestawy standardowe lub wycinane laserowo. Typowe standardowe zestawy składają się z formowanych wtryskowo plastikowych części, które po skompletowaniu muszą zostać sklejone przez użytkownika. Zestawy wycinane laserowo to elementy wykonane z drewna lub tektury (zwykle tektury w skali Z), które zostały wygrawerowane i wycięte laserem. W niektórych przypadkach laserowo wycięty karton jest malowany lub drukowany w kilku kolorach. Czarna powłoka wewnątrz zapobiega prześwitywaniu oświetlenia. Wysiłek związany z ukończeniem zestawu wycinanego laserowo jest nieco większy niż w przypadku plastikowego zestawu konstrukcyjnego, a także wymaga nieco większych umiejętności modelarskich. Z drugiej strony, kolory wydrukowanego kartonu wyglądają znacznie bardziej naturalnie.
Przed zakupem modelu kolejki w skali Z należy zastanowić się nad jego przyszłą eksploatacją.
Miejsce budowy
Nawet jeśli model kolejki wymaga niewiele miejsca ze względu na swoją małą skalę, należy zastanowić się, gdzie układ ma zostać ustawiony. Nie powinno się ustawiać go na podłodze jako kolejki dywanowej, ponieważ nieuniknione zapylenie podłogi może bardzo szybko doprowadzić do zabrudzenia i nieprawidłowego działania lokomotyw. Lepszą opcją będzie z pewnością stół.
Stały czy tymczasowy
W przeciwieństwie do toru do zabawy, który jest ustawiany tylko od czasu do czasu, tor zainstalowany na stałe oferuje wiele zalet. Szyny mogą być zamontowane na stałe, co zapewnia niezawodne działanie materiału walcowanego. Ponadto istnieją pozornie nieograniczone możliwości projektowania podczas planowania trasy toru, budowania terenu i dekorowania toru.
Właściwy początek
Najlepszym sposobem na rozpoczęcie jest zakup pakietu startowego. Zawiera on wszystkie części wymagane do działania. Jednak owalny tor w pakiecie startowym nie oferuje zbyt wiele frajdy z jazdy. Dzięki odpowiednim zestawom rozszerzeń torów lub nawet pojedynczym torom i punktom, proste owale torów można szybko rozbudować w rozległy system torów.
Analogowo lub cyfrowo
Lokomotywy Z są sterowane analogowo. Poziom napięcia stałego na szynach określa prędkość lokomotywy. Obecnie istnieją również producenci, którzy oferują małe dekodery cyfrowe dla lokomotyw Z. Instalacja dekoderów wymaga jednak sporych umiejętności i wiedzy specjalistycznej. Centra sterowania znanych systemów są następnie wykorzystywane do obsługi cyfrowej.
Nasza praktyczna wskazówka: torowisko w rozstawie Z
Tory i akcesoria są dostępne dla nominalnego rozmiaru Z zarówno z torowiskiem, jak i bez niego. Szyny bez podtorza są na stałe przymocowane do powierzchni makiety, a następnie obciążane ręcznie. Oznacza to, że torów tych nie można usunąć z makiety bez pewnego wysiłku. Jednak niewątpliwie ich wygląd z podsypką jest bardziej realistyczny. Torowiska z podsypką mogą być używane natychmiast i dlatego są idealne dla modeli kolejek, które tworzone są tylko tymczasowo.
Czy tory miniklubu Z Märklin mogą być używane razem z torami Z Rokuhan?
Oba tory mogą być używane razem w makiecie, rozjazdy Rokuhan obsługiwane są również za pomocą transformatora Märklin. Należy tylko uważać na przełączniki zwrotnic - powinny one pochodzić od producenta zwrotnic. Złącza przejściowe łączą oba systemy torów.
Jakie nachylenia mogę realizować w moim systemie torów Z?
Zdolność pokonywania wzniesień zależy od mocy pociągowej lokomotywy, liczby wagonów i liczby zakrętów w terenie (zakręty kosztują moc). W przypadku bardzo krótkich pociągów możliwe są nachylenia do 4% (4 cm wysokości na 100 cm długości), jednak zaleca się, aby nie instalować więcej niż 2,5% nachylenia, aby można było również uruchamiać dłuższe pociągi.
Napięcie dla starszych modeli Märklin Miniclub wynosi 9 V, obecnie jest to 10 V. Czy mogę również obsługiwać stare modele z napięciem 10 V?
Odpowiedź jest bez zastrzeżeń twierdząca. Märklin określał napięcie robocze na 9 V, ale nawet wtedy 10 V mieściło się w zakresie tolerancji.
Czy istnieją inni producenci poza Märklin i Rokuhan?
Rynek europejski oferuje głównie modele firm Märklin i Rokuhan. Istnieją jednak również mali producenci, którzy od czasu do czasu oferują tabor lub akcesoria online w korzystnych cenach. American Z Lines (AZL) również ma w ofercie tabor, ale jest on wzorowany na prototypach używanych w USA.