Korzystając z roweru elektrycznego, można szybko dotrzeć do pracy i wybrać się na wakacje. Silnik i akumulator zapewniają wspomaganie pedałowania, dzięki czemu jazda na rowerze staje się przyjemniejsza dla każdego. Aby rower służył przez wiele lat, ważne jest prawidłowe obchodzenie się z akumulatorem i ładowarką.
Właśnie tematowi ładowarek do rowerów elektrycznych zajmiemy się w naszym poradniku.
Ładowarka ma dwie główne funkcje. W pierwszym etapie przekształca prąd zmienny (AC) z gniazdka w prąd stały (DC) i dostarcza energię do akumulatora roweru elektrycznego. Zazwyczaj są to akumulatory litowo-jonowe, które po naładowaniu zapewniają elektryczne wsparcie podczas pedałowania.
Jednak ładowarka nie tylko konwertuje napięcie AC na wymagane napięcie DC, ale także przejmuje pełną kontrolę nad procesem ładowania. Ładowarka automatycznie przerywa proces ładowania, gdy tylko akumulator roweru elektrycznego jest w pełni naładowany, aby zapobiec przeładowaniu.
Na czym polega cykl ładowania?
Termin ten odnosi się do pełnego procesu ładowania i rozładowywania akumulatora. Pełny cykl ma miejsce, gdy akumulator powraca ze stanu maksymalnego rozładowania do stanu maksymalnego naładowania. W praktyce bateria litowo-jonowa nie powinna być eksploatowana w obu skrajnościach, ale należy ją rozładowywać do około 40%, a odłączać od ładowarki przy około 90%.
Niemniej jednak żywotność akumulatorów jest określana przez producentów w pełnych cyklach ładowania dla lepszej orientacji. Akumulatory litowo-jonowe mogą być zaprojektowane od 500 do 1500 cykli ładowania i wytrzymują średnio od trzech do siedmiu lat.
Aby naładować akumulator Li-ion, należy dostarczyć do niego niezbędny prąd ładowania ze źródła zasilania za pomocą kabla i wtyczki. Zasadniczo do wyboru są trzy rodzaje ładowarek:
Standardowa ładowarka
Przy zakupie roweru elektrycznego producent dostarcza kompatybilną ładowarkę. Zapewnia ona prąd ładowania odpowiedni dla danego roweru. Wtyczka zabezpieczająca jest podłączana do gniazdka domowego, a druga znajduje się po drugiej stronie akumulatora.
Ważne: Ładowarki są zwykle przeznaczone do określonych modeli rowerów elektrycznych lub typów akumulatorów.
Przenośne ładowarki
Te kompaktowe i lekkie ładowarki można łatwo zabrać ze sobą w podróż. Dzięki wtyczce samochodowej umożliwiają one ładowanie w podróży i są gotowe na przykład na wakacyjne wycieczki rowerowe.
Ważne: Ponieważ ładowarki te nie wykorzystują klasycznego napięcia 230 V, ale są zasilane prądem o napięciu 12 V lub 24 V, ładowanie trwa odpowiednio dłużej.
Szybka ładowarka
Gdy warunki wymagają częstego, szybkiego ładowania, należy skorzystać z szybkiej ładowarki. Może ona skrócić typowy czas ładowania akumulatora roweru elektrycznego ze średnio pięciu do zaledwie trzech godzin.
Ważne: Szybka ładowarka przyspiesza ładowanie tylko wtedy, gdy akumulator również umożliwia szybkie ładowanie. Ponadto urządzenia te są nieco cięższe, aby poradzić sobie z wysokim przepływem prądu.
Akumulator roweru elektrycznego ma pojemność od 300 do 750 Wh (watogodzin) i może mieć zasięg od 50 do 100 kilometrów. W przypadku dłuższych wycieczek ważne jest, aby pomyśleć o procesie ładowania z dala od gniazdka w domu. W tym właśnie obszarze przydają się stacje ładowania.
Z uwagi na brak znormalizowanych specyfikacji akumulatorów i ładowarek, producenci rowerów elektrycznych decydują się na indywidualne rozwiązania, które rzadko są kompatybilne z innymi markami. Wpływa to bezpośrednio na stacjonarne stacje ładowania. Powstały trzy różne typy stacji ładowania:
Stacje ładowania z gniazdami jako szafki
Stacje te, podobnie jak stacje ze stojakami rowerowymi, oferują również gniazda i wymagają zabrania własnej ładowarki . Akumulator musi być wyjęty z roweru elektrycznego, aby można go było podłączyć do gniazda ładowania wraz z ładowarką i kablem do ładowania wewnątrz przedziału.
Stacje ładowania z systemem wtyczek
Modele te nie mają gniazdek, ale dostarczają wymaganą energię za pośrednictwem zintegrowanego systemu wtykowego. Nie ma potrzeby posiadania własnej ładowarki. Ładowanie jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy akumulator roweru elektrycznego i dostarczona ładowarka są kompatybilne.
Czy mogę ładować wszystkie typy akumulatorów do rowerów elektrycznych za pomocą jednej ładowarki?
Nie, większość producentów opracowuje i sprzedaje własne akumulatory i ładowarki. Oprócz oryginalnych produktów istnieją jednak dostawcy, którzy mają w swojej ofercie akumulatory do rowerów elektrycznych i ładowarki kompatybilne z określonymi markami i modelami..
Gdzie mogę naładować rower elektryczny podczas podróży?
Oprócz stacji ładowania na drogach publicznych, w miejscach odpoczynku i atrakcjach turystycznych, firmy i hotele często oferują tę usługę pracownikom, klientom i gościom. Istnieją również kempingi, kawiarnie i restauracje, a także centra handlowe i sklepy rowerowe.
Czy podczas podróży powinienem zabrać ze sobą ładowarkę do roweru elektrycznego?
Tak, zaleca się zabranie ze sobą ładowarki, zwłaszcza jeśli planujesz dłuższe wycieczki. Możesz korzystać ze wszystkich punktów ładowania z gniazdkami i nie musisz się martwić, że ładowarka i wtyczka nie będą odpowiednie, gdy dotrzesz na miejsce.
Czy istnieją mobilne ładowarki do rowerów elektrycznych?
Tak, modele znane jako ładowarki podróżne lub ładowarki kompaktowe są wyjątkowo lekkie i najbardziej wygodne w transporcie. Modele z wtyczką samochodową idealnie nadają się również do ładowania w samochodzie.
Czy można ładować akumulator roweru elektrycznego za pomocą powerbanku?
Klasyczne power banki nie są odpowiednie, ale istnieje rozwiązanie z przedłużaczami zasięgu, które zapewniają około 250 Wh dodatkowej energii, a tym samym zwiększają zasięg naładowanego akumulatora. Rozmiar odpowiada pełnej butelce wody, a waga wynosi około 1,5 kilograma.
Jak należy dbać o ładowarki do rowerów elektrycznych?
Urządzenia są bardzo łatwe w utrzymaniu: należy chronić ładowarki przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, wilgocią i brudem. Ponadto powinno się unikać uderzeń i upadków.
Jak długo trwa ładowanie za pomocą ładowarki do rowerów elektrycznych?
Dokładny czas ładowania zależy od pojemności akumulatorów litowo-jonowych. Proces powinien trwać od trzech do sześciu godzin. Szybkie ładowarki mogą skrócić ten czas o połowę.