Kiedy droga nie jest już wystarczająco dobra do jazdy modelami samochodów, niektórzy fani modelarstwa lubią jeździć w terenie. I robią to celowo.
Aby jednak taka wycieczka poza utarte szlaki nie zakończyła się niepowodzeniem, musi to być odpowiedni samochód RC. Wynika to z faktu, że opony, podwozie, a nawet napęd są poddawane ekstremalnym obciążeniom podczas jazdy w terenie. Dlatego też producenci zazwyczaj projektują swoje zdalnie sterowane pojazdy terenowe tak, aby były wyjątkowo wytrzymałe.
Przy okazji: dla niektórych fanów off-roadu, gardłowy dźwięk silnika spalinowego jest również częścią maksymalnej przyjemności z jazdy w terenie. Gdy w powietrzu unosi się słaby zapach spalonego oleju i nitro, wszystko jest idealne.
Abyś i Ty mógł cieszyć się doskonałą zabawą RC w terenie, z przyjemnością udzielimy Ci kilku wskazówek i pokażemy, na co powinieneś zwrócić uwagę podczas obsługi buggy, truggy, ciężarówek i tym podobnych.
Prawdopodobnie najpopularniejszą konstrukcją modeli terenowych RC jest buggy. Wynika to z pewnością z faktu, że opony w buggy są całkowicie niezależne, dzięki czemu technicznie możliwy jest bardzo długi skok zawieszenia. Ponadto nisko położony środek ciężkości zapewnia wysoką stabilność jazdy, nawet na nierównych nawierzchniach.
Obok buggy bardzo popularne są także monster trucki, czyli po prostu ciężarówki. Ponadwymiarowe koła zapewniają ogromny prześwit, dzięki czemu nawet duże kamienie można z łatwością przewrócić. Istnieje również konstrukcja hybrydowa między buggy a ciężarówką, znana jako truggy. Truggy łączy główne zalety ciężarówki i buggy w jednym pojeździe.
Większość naszych modeli jest obecnie oferowana jako RtR. RtR to skrót od Ready to Runi oznacza zbudowany jako gotowy do jazdy. Pojazdy RtR mają tę wielką zaletę, że nie wymagają intensywnych prac montażowych. Pojazd RtR można zatem łatwo przygotować do jazdy przy kuchennym stole. Kolejną zaletą samochodu RtR jest to, że został on zbudowany przez ekspertów i nie zawiera błędów konstrukcyjnych. Jednak wszystkie śruby w nowych modelach RtR powinny być zawsze sprawdzane pod kątem dokręcenia.
Niezależnie od tego, czy jest to buggy, truggy czy ciężarówka, spalinowy model terenowy jest idealnie przygotowany do szybkiej jazdy po nierównych i luźnych nawierzchniach. Korzystając z modelu RtR z napędem na cztery koła, zademonstrowaliśmy wszystkie kluczowe funkcje.
Należą do nich:
Duże koła o przyczepnym profilu
Modele samochodów terenowych są wyposażone w wyjątkowo duże koła (1), które umożliwiają im doskonałe pokonywanie nierówności, przejść terenowych i wybojów. Dzięki połączeniu z miękkimi oponami, które oferują maksymalną przyczepność za sprawą szorstkiego bieżnika nawet na luźnych nawierzchniach, siła napędowa może być doskonale przekształcona w moc pojazdu.
Podwozie terenowe
Aby zapewnić optymalny kontakt opon z podłożem podczas przyspieszania, hamowania lub pokonywania zakrętów z dużą prędkością, podwozie zostało zaprojektowane z myślą o ekstremalnych obciążeniach. Indywidualnie amortyzowane koła, wyjątkowo długi skok sprężyny i progresywne amortyzatory (2) z łatwością kompensują nawet najcięższe nierówności i zapewniają, że podwozie lub płyta podwozia nie uderzy o ziemię bez kontroli podczas skoków.
Mocny napęd
Niezależnie od tego, czy jest to silnik nitro o wysokim momencie obrotowym (3), czy silnik benzynowy o dużej pojemności, koncepcje napędu są zawsze zaprojektowane tak, aby zapewnić kierowcy więcej niż wystarczającą moc. W połączeniu z napędem na wszystkie koła skutkuje to niewiarygodnie lekkim przyspieszeniem do prędkości maksymalnej. A w pojazdach z napędem na tylne koła, czułe operowanie przepustnicą wystarcza do pokonywania długich zakrętów w spektakularnych driftach pod kątem pochylenia.
Mocny dźwięk
W spalinowym modelu terenowym osiągi i dźwięk idą w parze. Oznacza to, że kierowca otrzymuje imponujące, niepowtarzalne akustyczne informacje zwrotne z układu wydechowego (4) o tym, jak wykonywane są polecenia sterowania przepustnicą w modelu. Widzowie natomiast bardzo szybko rejestrują, w której sekcji toru kierowca całkowicie otworzył przepustnicę.
Elektronika odporna na zachlapanie
Aby zapobiec przedostawaniu się wilgoci do elektroniki lub baterii i powodowaniu awarii pilota, pod karoserią powinna znajdować się bryzgoszczelna obudowa odbiornika. Serwomechanizmy również muszą być chronione przed wilgocią.
Vergleichstabelle Elektromodell vs. Verbrennermodell
Model elektryczny | Model spalinowy | |
---|---|---|
Zalety | Cicha praca.. | Długi czas podróży dzięki niskiemu zużyciu paliwa. |
Brak pozostałości spalania lub oleju w pojeździe. | Czas pracy jest ograniczony jedynie pojemnością zbiornika lub zapasem paliwa. | |
Łatwa obsługa. | Nie wymaga drogich baterii i ładowarek. | |
Nieskomplikowana mechanika, ponieważ funkcja hamowania jest realizowana przez silnik. | Gotowy do użycia natychmiast po zatankowaniu. | |
Funkcja cofania możliwa za pośrednictwem regulatora prędkości. | Dźwięk silnika pasuje do dostarczanej mocy. | |
Wady | Czas podróży ograniczony do pojemności baterii. | Hałas podczas pracy jest czasami postrzegany jako głośny i nieprzyjemny. |
W przypadku dłuższych przejazdów wymagane są dodatkowe baterie. | Pozostałości spalania lub olej na pojeździe. | |
Wymagana ładowarka do akumulatora trakcyjnego. | Regulacja gaźnika wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. | |
Przed użyciem należy naładować akumulatory napędu. | Mechanika jest bardziej złożona, ponieważ stosowane są hamulce tarczowe. | |
Dźwięk silnika nie pasuje do dostarczanej mocy. | Bieg wsteczny możliwy tylko za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów. |
Jak wyraźnie pokazuje przegląd, oba typy napędów mają zalety i wady. Ostatecznie każdy fan modeli samochodów musi sam zdecydować, czy lepszym wyborem jest model samochodu terenowego z silnikiem spalinowym czy elektrycznym.
Ze względu na niemały hałas, niestety nie jest łatwo znaleźć odpowiednie miejsce do jazdy spalinowym modelem terenowym. Bezdyskusyjnie najlepszym rozwiązaniem pozostaje specjalnie skonstruowany klubowy tor wyścigowy.
Wiele klubów oferuje możliwość korzystania z toru jako gość za niewielką opłatą i zdobycia pierwszego doświadczenia w obsłudze modelu samochodu spalinowego. Członkostwo w klubie nie jest więc wymagane. Nadal jednak można skorzystać z doświadczenia osób zrzeszonych w klubie.
Ponadto jazda po wyznaczonym torze wyścigowym jest znacznie trudniejsza niż jazda po dużym otwartym terenie bez określonych wytycznych kierunkowych. W końcu model samochodu powinien być prowadzony jak najbliżej idealnej linii. Nawet niewielkie odchylenia od idealnej trasy oznaczają, że następny zakręt nie jest optymalnie pokonany.
Intuicyjnie uczymy się wrażliwej obsługi pedału gazu i układu kierowniczego.
Jeśli nie masz w pobliżu klubu, możesz oczywiście samodzielnie poszukać odpowiedniego miejsca, takiego jak piaskownia lub żwirownia. Przed pierwszym użyciem modelu należy jednak poprosić właściciela/operatora o pozwolenie. W tym kontekście można również wyjaśnić, w jakich godzinach i na jakich obszarach obiekt może być używany. Należy jednak również podkreślić, że eksploatacja modelu samochodu spalinowego nie narusza żadnych przepisów dotyczących ochrony środowiska, przyrody lub zwierząt.
Modele samochodów z silnikami benzynowymi
Zdalnie sterowane samochody w skali 1:6 lub 1:5 są zazwyczaj napędzane silnikiem benzynowym. Paliwem dla tych jednostek napędowych jest dostępna w handlu mieszanka oleju do silników dwusuwowych i benzyny premium w stosunku 1:25, którą można kupić na każdej stacji benzynowej.
Jeśli silnik jest jeszcze nowy i wymaga dotarcia, zaleca się stosowanie oleju mineralnego do silników dwusuwowych . Gdy silnik spali od 5 do 10 litrów paliwa, można przejść na w pełni syntetyczny olej do silników dwusuwowych, przy czym w przypadku niektórych silników benzynowych proporcje mieszania można zmienić na 1:50.
Więcej informacji na temat proporcji mieszania paliwa można znaleźć w dokumentacji modelu pojazdu.
Modele samochodów z silnikiem nitro
Modele samochodów terenowych w skali 1:8, czyli klasyczne buggy nitro lub buggy spalinowe, są zazwyczaj napędzane silnikami z zapłonem żarowym. Napędy te znane są również jako silniki nitro lub silniki metanolowe. Cechą szczególną jest zasada działania, która opiera się na silniku wysokoprężnym. Zamiast świecy zapłonowej wykorzystują świecę żarową, która musi zostać wstępnie podgrzana przed uruchomieniem.
Silniki te wymagają metanolu jako paliwa, do którego dodaje się olej syntetyczny lub rycynowy w celu smarowania oraz nitrometan (nitro) w celu poprawy zapłonu i zwiększenia osiągów. Paliwo to jest oferowane w postaci gotowej mieszanki w różnych pojemnikach i z różnymi proporcjami nitro .
Nasza praktyczna wskazówka: paliwo nitro
Paliwo o zawartości nitro na poziomie 15-16% jest całkowicie wystarczające dla początkujących. Większa zawartość nitro sprawia, że paliwo jest niepotrzebnie drogie i zwiększa obciążenie silnika. Związany z tym wzrost osiągów jest interesujący przede wszystkim dla osób z ambicjami zawodniczymi.
Ważne:
Podczas spalania metanolu i nitrometanu powstają kwaśne pozostałości, które należy neutralizować specjalnymi olejami„after-run”. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że łożyska kulkowe wału korbowego zaczną rdzewieć.
Uwaga!
Eksploatacja modeli samochodów z silnikami spalinowymi wiąże się z pewnym ryzykiem. Z tego powodu dzieci i młodzież powinny obsługiwać pojazdy z silnikiem spalinowym wyłącznie pod nadzorem osoby dorosłej.
Silnik, tłumik lub inne części pojazdu, takie jak tarcze hamulcowe, mogą stać się bardzo gorące podczas pracy pojazdu. Stwarza to poważne ryzyko poparzenia. Z tego powodu przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac montażowych lub regulacyjnych należy odczekać, aż model ostygnie do temperatury otoczenia.
Praca silnika
Prawdopodobnie najważniejszym punktem podczas eksploatacji modelu samochodu z silnikiem spalinowym jest fakt, że nowy silnik musi się dotrzeć.
Doświadczeni inżynierowie z branży motoryzacyjnej mówią wprost: wszystkie obracające się lub ślizgające części nowego silnika są chropowate i nierówne, gdy przyjrzeć się im z bliska. Do tego dochodzą tolerancje podczas produkcji, a także odkształcenia spowodowane naprężeniami termicznymi i mechanicznymi.
W związku z tym niezbędne jest docieranie modelu silnika, aby ruchome części dopasowały się do siebie. Należy przestrzegać następujących punktów:
- Niska prędkość obrotowa
- Bardzo bogata mieszanka paliwowo-powietrzna
- Przerwy w okresie docierania
- Pozostawić uruchomiony silnik na co najmniej 30 minut.
Dopiero po tym czasie silnik może zostać dotarty do punktu, w którym możliwe jest uruchomienie danego modelu pojazdu. Końcowy proces docierania może potrwać kilka godzin, w zależności od silnika i paliwa. W tym czasie należy zawsze uruchamiać silnik z ustawieniem dużej ilości paliwa w gaźniku i dopiero z czasem zbliżać się do maksymalnej mocy.
Silnik z wysokim poziomem spalania może nie osiągać maksymalnej możliwej mocy. Nie ulegnie on jednak uszkodzeniu. Silnik z ubogim ustawieniem bardzo łatwo się przegrzewa i może ulec znacznemu uszkodzeniu w bardzo krótkim czasie.
Praca tylko z filtrem powietrza
Podczas szalonej jazdy w terenie masywne opony wzbijają duże ilości kurzu i brudu. Tak powinno być. Ale silniki spalinowe reagują bardzo wrażliwie na zanieczyszczenia, które dostają się do komory spalania przez powietrze dolotowe. Kamienie wielkości ziaren kurzu działają jak papier ścierny i w krótkim czasie niszczą powierzchnie ślizgowe tłoków i łożysk kulkowych.
Z tego powodu filtry powietrza są absolutną koniecznością! Dla zwiększenia skuteczności filtrowania, filtry papierowe lub piankowe są nasączane specjalnym olejem do filtrów powietrza. Nawet najdrobniejsze cząsteczki zostają odfiltrowane z powietrza, a silnik zyskuje dzięki temu długą żywotność.
Przyjemność z jazdy terenowym modelem samochodu spalinowego zależy od ustawienia gaźnika. Nawet najlepszy pojazd z najmocniejszym silnikiem nie będzie dawał frajdy z jazdy, jeśli silnik będzie niechętnie wkręcał się na obroty z powodu nieprawidłowo wyregulowanego gaźnika, a jego osiągi całkowicie spadną przy pełnym otwarciu przepustnicy.
Z tego powodu ważne jest, aby zapoznać się z technologią i działaniem śrub regulacyjnych gaźnika. Tylko wtedy fani modeli samochodów będą w stanie idealnie wyregulować silnik, aby uzyskać jego niezawodną pracę w każdym zakresie prędkości.
Maksymalną moc silnika ustawia się za pomocą śruby regulacyjnej pełnego otwarcia przepustnicy (1) i oddzielnej śruby regulacyjnej biegu jałowego (2).
Modele pojazdów są zwykle dostarczane z obszernymi instrukcjami obsługi, które pokazują również dokładną regulację iglic gaźnika. Niezależnie jednak od tego, ważne jest, aby wyrobić sobie pewne wyczucie ustawień gaźnika silnika.
Rozgrzewanie silnika
Aby cieszyć się długo działającym silnikiem modelu, warto poświęcić mu odpowiednio dużo czasu na osiągnięcie temperatury roboczej. Gdy silnik jest rozgrzany, film olejowy jest stabilny, a ustawienia gaźnika są idealnie dopasowane, ponieważ regulacje iglic gaźnika przeprowadza się zawsze w stanie roboczym silnika. Dopiero wtedy można bez obaw dać pełen gaz, a silnik szybko zareaguje na zmiany prędkości obrotowej.
Jeśli jednak pełen gaz zostanie dodany przy zimnym silniku, film olejowy nie zdążył jeszcze się utworzyć, co może prowadzić do zwiększonego zużycia silnika, a w najgorszym przypadku do jego poważnej awarii
Nie reguluj zbyt mocno gaźnika
Jeśli silnik modelu zawsze działał idealnie, a teraz nagle przestał się uruchamiać lub działa nierówno, najprawdopodobniej nie jest to spowodowane ustawieniem gaźnika. Doświadczenie pokazuje, że regulowanie śrub ustawień biegu jałowego i pełnego otwarcia przepustnicy tylko pogorszy sytuację.
Lepiej jest poszukać innych możliwych przyczyn, takich jak nieszczelny przewód paliwowy, zanieczyszczenie układu paliwowego lub wadliwy zapłon/świeca zapłonowa lub świeca żarowa.
Nasza praktyczna wskazówka: Regulacja gaźnika
Po znalezieniu idealnego ustawienia śrub regulacyjnych gaźnika należy je dokładnie zanotować. W tym celu przekręć każdą śrubę regulacyjną do końca i policz liczbę obrotów. Jeśli na przykład udało się wkręcić śrubę regulacyjną o 2 ¼ obrotu, należy ponownie odkręcić śrubę dokładnie o taką wartość, aby śruba regulacyjna powróciła do pierwotnej, idealnie dopasowanej wartości ustawienia. Wykonaj tę procedurę dla pełnej przepustnicy i śruby regulacyjnej biegu jałowego i zanotuj obie wartości. W przypadku konieczności późniejszego demontażu gaźnika w celu serwisu lub czyszczenia i wykręcenia śrub regulacyjnych, można użyć zanotowanych wartości do przywrócenia idealnych wartości bez większego wysiłku.
Często zadawane pytania na temat spalinowych modeli samochodów terenowych RC
Co to jest bogate lub ubogie ustawienie gaźnika?
Ustawienie „bogate” ma miejsce, gdy udział paliwa w powietrzu zasysanym przez silnik jest wysoki. Jeśli śruby regulacyjne gaźnika zostaną zmienione tak, aby silnik otrzymywał mniej paliwa, jest to określane jako ustawienie „ubogie”. Ponieważ silnik modelu RC otrzymuje również olej do smarowania poprzez paliwo, zbyt ubogie zasilanie silnika jest niebezpieczne. Nieodpowiednie smarowanie może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.
Mój buggy RC 1:8 z silnikiem nitro wytwarza dużo dymu. Czy coś jest nie tak?
Nie, wręcz przeciwnie. Obfity dym wydechowy jest dowodem na bogate ustawienie gaźnika. Oznacza to, że udział paliwa w mieszance gazowo-powietrznej jest bardzo wysoki. Takie ustawienie jest dobre, gdy silnik jest jeszcze nowy. Z czasem gaźnik można wyregulować na bardziej ubogie ustawienie, a spaliny nie będą już tak mocno dymić.
Jak mogę sprawdzić działanie świecy żarowej w moim Nitro RC Buggy?
Wystarczy podłączyć świecę żarową do panelu zasilania lub złącza świecy żarowej, gdy jest ona wyjęta. W zaciśniętej dłoni można wtedy bardzo wyraźnie zobaczyć, czy żarnik świeci od pomarańczowego do jaskrawoczerwonego. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ świeca żarowa bardzo szybko się nagrzewa.
Czy możliwe jest uruchomienie modelu samochodu spalinowego bez wcześniejszej wiedzy?
Bez wcześniejszej wiedzy jest to trudne, ponieważ wiele rzeczy może pójść nie tak. Trzeba albo poczytać na ten temat i zdobyć niezbędną podstawową wiedzę, albo zwrócić się do ekspertów modelarstwa, którzy mają już rozległą wiedzę na temat pracy z silnikami modeli RC.