Nowoczesne pojazdy posiadają liczne obwody elektryczne i elektroniczne elementy sterujące. Wszystkie komponenty wymagają niezawodnego zasilania z układu elektrycznego pojazdu, zwykle chronionego bezpiecznikami samochodowymi o różnym natężeniu prądu. Specjalne oprawki bezpieczników odgrywają ważną rolę w zapewnieniu długotrwałej funkcjonalności. W naszym poradniku przedstawiamy ich najważniejsze typy i konstrukcje.
Do lat 80-tych XX wieku zabezpieczenia elektryczne w samochodach europejskich były realizowane głównie przy użyciu tzw. bezpieczników torpedowych. Ich charakterystyczną cechą jest cylindryczny kształt ze stożkowymi końcami, przypominający torpedę. Obecnie nie są one już prawie używane i zostały w dużej mierze zastąpione przez bardziej kompaktowe bezpieczniki płaskie. Mają one kształt litery U i posiadają płaskie styki wtykowe w znormalizowanych odległościach.
Konstrukcja i funkcja nie uległy zmianie: bezpieczniki płaskie również zawierają metalowy pasek, który jest zamontowany wewnątrz nieprzewodzącej obudowy. W normalnych warunkach pracy prąd przepływa przez bezpiecznik, a urządzenie lub obwód elektryczny działa zgodnie z przeznaczeniem. Jeśli przepływ prądu przekracza prąd znamionowy bezpiecznika - na przykład z powodu zwarcia lub przeciążenia w obwodzie pojazdu - metalowy pasek nagrzewa się z powodu zwiększonej rezystancji elektrycznej.
Gdy tylko metalowy pasek osiągnie krytyczną temperaturę, topi się i przerywa przepływ prądu. Zapobiega to uszkodzeniu układu elektrycznego lub innych części pojazdu. Jednak po przepaleniu bezpiecznika należy go wymienić. Wiele bezpieczników samochodowych jest zaprojektowanych w taki sposób, że przepalenie można rozpoznać, na przykład po widocznym przerwaniu metalowego paska lub odbarwieniu obudowy.
Większość standardowych bezpieczników stosowanych obecnie w sektorze motoryzacyjnym jest znormalizowana zgodnie z normą ISO 8820-3. W zależności od prądu znamionowego można je rozróżnić po różnokolorowej, często przezroczystej obudowie. Przeznaczone są do napięcia stałego 12, 24 lub 32 V, a ich prądy znamionowe wynoszą zazwyczaj od 3 do 30 A.
Oprócz standardowych bezpieczników istnieją również specjalne konstrukcje. Bezpieczniki mini, takie jak Mini-ATO lub Mini-ATC, są mniejsze niż tradycyjne. Posiadają również oznaczenia kolorystyczne i pokrywają szeroki zakres prądów. Bezpieczniki mikro mają jeszcze mniejsze wymiary niż bezpieczniki mini i są stosowane w nowoczesnych pojazdach o bardzo ograniczonej przestrzeni. Podczas gdy bezpieczniki Micro2 mają dwa styki, bezpieczniki Micro3 mają trzy styki do specjalnych zastosowań w bardziej złożonych obwodach.
Bezpieczniki Maxi-flat, znane również jako Maxi-ATO i Maxi-ATC, są większe niż standardowe bezpieczniki płaskie. Zazwyczaj można je znaleźć w instalacjach wysokoprądowych, np. do ochrony rozruszników lub systemów klimatyzacji w pojazdach. Typy MIDI i AMI są jeszcze większe niż bezpieczniki płaskie Maxi. Stosowane są w ciężkich pojazdach użytkowych. Charakteryzują się wytrzymałością i są przeznaczone do szczególnie wysokich prądów.
Oprawki bezpieczników samochodowych zapewniają bezpieczne mocowanie, a tym samym funkcjonalność elementów. Jednocześnie ułatwiają one wymianę przepalonych bezpieczników. Samochodowe oprawki bezpieczników są zwykle umieszczone w łatwo dostępnym miejscu pojazdu, często w pobliżu silnika lub we jego wnętrzu. Ułatwia to dostęp podczas prac konserwacyjnych.
Istnieje kilka rodzajów opraw bezpieczników samochodowych. Różnią się one w zależności od typu mocowanego bezpiecznika, lokalizacji w pojeździe i konkretnego zastosowania:
Standardowe oprawki bezpiecznikowe są przeznaczone do montażu zwykłych bezpieczników z płaską wtyczką. Dostępne są z kilkoma wejściami i wyjściami, ze zintegrowanymi kablami lub z osłonami ochronnymi. Oprawki bezpiecznikowe mini i micro charakteryzują się bardziej kompaktowymi rozmiarami i często znajdują zastosowanie w samochodach o ograniczonej przestrzeni. Oprawki bezpiecznikowe maxi są wymagane w obwodach dla wyższych prądów, na przykład do ochrony rozruszników lub systemów klimatyzacji
Oprócz tych standardowych opraw bezpiecznikowych, na rynku dostępne są również specjalne, niestandardowe formy, takie jak płaskie adaptery bezpiecznikowe. Można ich użyć do uzupełnienia istniejącego uchwytu bezpiecznika o dodatkowe połączenia elektryczne lub dodatkowy obwód za pomocą kabla. Nowe instalacje kablowe lub poważne modyfikacje układu elektrycznego pojazdu nie są konieczne. Typowe zastosowania obejmują urządzenia takie jak kamery samochodowe, systemy GPS, czujniki lub dodatkowe oświetlenie, gniazda lub wyłączniki, które wymagają zasilania.
Uchwyt przekaźnika odnosi się do połączenia przekaźnika i uchwytu bezpiecznika samochodowego w jednej obudowie. Zapobiega to występowaniu luźnych kabli i tworzy scentralizowany punkt dla połączeń kablowych. Takie uchwyty bezpieczników są często projektowane w sposób, który umożliwia ich bezproblemową integrację z elektrycznym systemem pojazdu. Mogą być montowane w pobliżu silnika, wewnątrz pojazdu lub w innych dostępnych miejscach.
Rozdzielacze obwodów, często nazywane blokami rozdzielczymi lub skrzynkami rozdzielczymi, są niezbędnymi elementami układu elektrycznego samochodu. Służą one do dystrybucji energii elektrycznej ze źródła, takiego jak akumulator, do kilku indywidualnych obwodów w pojeździe. Połączenie odbywa się następnie bezpośrednio do zacisku akumulatora. Taka dystrybucja jest niezbędna do zasilania różnych komponentów elektrycznych, takich jak oświetlenie, systemy multimedialne, zarządzanie silnikiem i inne urządzenia elektryczne. Rozdzielacze obwodów ze zintegrowanymi uchwytami bezpieczników zapewniają ich ochronę. Nowe obwody są wymagane na przykład w przypadku modernizacji podzespołów elektronicznych, takich jak automatyczne podnośniki szyb.
Co oznaczają skróty ATO i ATC dla bezpieczników?
Skróty ATO i ATC odnoszą się do dwóch typów samochodowych bezpieczników płaskich. Bezpiecznik ATO, znany również jako bezpiecznik otwarty, jest jednym z najstarszych typów. Ma on otwartą konstrukcję, co oznacza, że widoczny jest metalowy pasek. Konstrukcja otwarta ułatwia sprawdzenie stanu bezpiecznika, ale czyni go podatnym na wpływy środowiska, takie jak wilgoć lub kurz. Bezpiecznik ATC lub bezpiecznik zamknięty jest rozwinięciem konstrukcji ATO. Zamknięty jest w przezroczystej obudowie z tworzywa sztucznego. Taka konstrukcja zapewnia lepszą ochronę przed wpływami środowiska i zapobiega bezpośredniemu dotknięciu przewodu.