Porady
Przekaźniki samochodowe 12V i 24V umożliwiające przepływ prądu z akumulatora do urządzenia wykonawczego. Wybierz odpowiedni przekaźnik samochodowy Panasonic, TRU Components, Zettler, KHE, Kracker ze stykami przełączającymi, normalnie rozwartymi (NO) oraz normalnie zamkniętymi (NC).
Uwaga! Poniższy opis został przetłumaczony automatycznie.
Interesujące fakty na temat przekaźników samochodowych
Co to jest przekaźnik samochodowy?
Sposób działania przekaźników samochodowych
Nasza wskazówka: Montaż
Kryteria wyboru dla przekaźników samochodowych
Co należy uwzględnić podczas korzystania z przekaźników samochodowych?
Co to jest przekaźnik samochodowy?
Układ elektryczny pojazdu dostarcza napięcie wszystkim komponentom pojazdu, dostarczane przez akumulator samochodowy lub alternator. Między źródłem zasilania a danym urządzeniem znajdują się elementy elektryczne lub elektroniczne, które włączania lub wyłączają wymagany element
Użytkownik samochodu może to wykonywać ręcznie za pomocą przełącznika, ale może również podlegać określonym wcześniej warunkom, takim jak temperatura zewnętrzna lub deszcz. Obejmuje to również rozpoznawanie siedzeń pasażera okutego w celu uruchomienia (lub braku) poduszki powietrznej w przypadku wystąpienia takiej sytuacji.
Mimo że wiele innowacyjnych elementów w samochodzie ma wysoką sprawność przy znacznie mniejszym zużyciu energii, jak ma to miejsce w przypadku lamp LED, wiele urządzeń zużywających dużo energii elektrycznej. Oprócz rozrusznika należą do niego świece żarowe dla silników Diesla, grzejniki tarczowe, systemy Hi-Fi, ogrzewanie siedzenia i grzane lusterka zewnętrzne. Miganie oznacza tzw. przekaźnik migający, także do pracy z przyczepą. W przypadku stosowania wielu samochodowych baterii, przekaźniki separacyjne zapewniają ich skoordynowane działanie.
W pojeździe silnikowym występuje wysoki prąd ze względu na stosunkowo niskie napięcie pojazdu wynoszące zwykle 12 V. Wymaga to kabli o większych przekrojach, aby zapewnić odpowiednim odbiorcom jak najmniej strat. Aby utrzymać jak najkrótszą długość kabli o dużym przekroju od zasilacza pojazdu do konsumenta, odbiorcy z przekaźnikami - tj. bez przestrzennego „objazdu” za pomocą przełącznika. Ten zdalny przełącznik jest szczególnie solidny, aby sprostać szczególnym wymaganiom w pojazdach
Wydajne przekaźniki przeznaczone są do instalacji elektrycznej pojazdu 12 V/DC w samochodzie
Sposób działania przekaźników samochodowych
Otwarty przekaźnik samochodowy z widoczną cewkę, przepływający przez prąd sterujący
Pod względem budowy i działania przekaźniki samochodowe nie różnią się zasadniczo od „zwykłych” przekaźników: Cewka, która jest przepuszczana przez włączony prąd sterujący namagnesowana przez cewki . Magnetycznie skuteczna płytka metalowa, która zamyka, otwiera lub zmienia połączenie za pomocą mechaniki.
Jest to zazwyczaj przekaźnik monostabilny, którego cewka magnetyczna musi być trwale skierowana prądem w celu utrzymania stanu styku. Zapewnia to niezawodność w zakresie wibracji, które występują w samochodzie. Przekaźniki bistabilne wymagają tylko impulsu przełączającego, aby utrzymać pobrany stan, przy czym magnes trwały. Nowoczesne przekaźniki samochodowe tej konstrukcji w niczym nie ustępują monostabilnym przekaźniku i nie obciążają sieci pokładowej w samochodzie
Styki przekaźnikowe są stosowane w samochodach osobowych dzięki bardzo szlachetnym powierzchniach w taki sposób, że można je łatwo przełączać przy wysokich prądach, bez zużycia w wyniku wypalenia styku. Przekaźnik samochodowy wysokiego prądu nadaje się do prądu włączeniowego do 500 amperów.
Przekaźniki do pojazdów są bardzo zwarte i zamknięte w obudowie, dzięki czemu są odpowiednio chronione przed wibracjami i wpływami środowiska , takimi jak ciepło, wilgoć lub agresywne media, takie jak oleje lub paliwa </ 3 >. W związku z tym zakres temperatury roboczej jest duży. Często do obudowy przekaźnika stosowane są poliamidy wzmocnione włóknem szklanym, dzięki czemu producenci mogą zabezpieczać temperatury robocze od około -40 do 85°C.
Aby zapewnić bezpieczną instalację, wiele przekaźników samochodowych wystarczy podłączyć do odpowiednich gniazd przekaźników. Są one chronione przed przypadkowym odklejeniem za pomocą wypustek lub siły sprężyny. Dzięki temu montażowi gniazda w przypadku wymiany uszkodzonych przekaźników nieprawidłowe gniazdo jest prawie niemożliwe.
Przyłącza elektryczne są często różne, aby zapobiec nieprawidłowym przełączaniu obwodu sterującego i roboczego. Ponadto okablowanie i numeracja połączeń są zwykle drukowane na obudowie zgodnie z kluczem powszechnym w przemyśle motoryzacyjnym
Przekaźnik 30 A ze zintegrowanym uchwytem zabezpieczającym i specjalnym mocowaniem
Nasza wskazówka: Montaż przekaźnika samochodowego
Jeśli przekaźniki są zamocowane w samochodzie za pomocą plastikowych lub metalowych klipsów, upewnij się, że używasz zawsze nowych (jednorazowych) klipsów . Przy stosowaniu metalowych śrub napędowych w miejscu połączenia śrubowego należy uważać na zachowanie nienaruszonych środków ochrony przed korozją. Może to mieć znaczenie na przykład w przypadku późniejszego montażu komponentów HiFi o wysokiej wydajności.
Kryteria wyboru dla przekaźników samochodowych
Przekaźniki samochodowe w naszym sklepie internetowym można wybrać według różnych kryteriów.
W zależności od samochodu, należy wybrać napięcie pokładowe wynoszące 6, 12 lub 24 V. Maksymalne Napięcie przełączania waha się od 12 do 75 V. Wysokie napięcia spowodowane są na przykład stosowaniem ksenonowego oświetlenia samochodów. Z (maks.) Prąd przełączania do 150 amperów, napięcie przełączania wylicza się ze mocy przełączania.
Możesz także filtrować według typu połączenia :
- Piny lutownicze, które można przylutować do podzespołów systemu
- Złącze do płytek drukowanych do wlutowania na karty systemowe jednostek sterujących w samochodach
- Wtyk płaski o standardowej szerokości 4,8 i 6,3 oraz 9,5 mm. Te wtyki są przeważnie rozmieszczone w taki sposób, aby pasowały do styków przekaźnika. Dowolnie zmontowane przekaźniki są połączone z płaskimi konektorami sterowania i przełączania.
Rodzaj styku opisuje rodzaj styków przełączających jako zestyk zwierny lub przełącznik oraz ich dostępną ilość.
Ponadto znajdziesz tam przekaźniki samochodowe o szczególnych cechach, na przykład:
- Z kątownikiem mocującym przekaźnika za pomocą śrub do części karoserii lub bezpośrednio do kontrolowanych części samochodowych
- Dzięki oporności, zdefiniowanej redukcji indukcyjnej po wyłączeniu przekaźnika samochodowego, w celu ochrony innych elementów przed szkodliwymi skokami napięcia
- Bez kątownika mocującego do wkładania w podstawę przekaźnika lub do lutowania w ogólnoustrojowym otoczeniu
- Bez obudowy Te przekaźniki samochodowe znajdują się nawet w obudowach układów elektroniki sterującej, dzięki czemu nie muszą być chronione obudową.
Przekaźniki samochodowe posiadają certyfikat ISO i są w dużej mierze zgodne z RoHS.
Co należy uwzględnić podczas korzystania z przekaźników samochodowych?
Jeśli elektryczne urządzenie nie działa w samochodzie, należy najpierw przyjrzeć się odpowiednim zabezpieczeniom samochodu. Jeśli jest to nienaruszone, można również wykorzystać uszkodzony przekaźnik jako przyczynę błędu.
Aby przetestować usunięty przekaźnik, należy zastosować oddzielne źródło napięcia z napięciem na pokładzie . Przekaźniki 12 V można testować za pomocą bloku 9 V. Do testowania działania styków przełączeniowych przekaźnika należy użyć miernika uniwersalnego.
Po podłączeniu przekaźnika można bardzo dobrze zatkać na stykach wtykowych z powodu zabrudzenia lub zużycia. Należy zatem zachować ostrożność przy zmianie. Zastosowanie siły może zniszczyć jednostkę montażową lub podstawka przekaźnika, co może prowadzić do większego wysiłku naprawczego.
Połączenie lub odłączanie połączeń wtykowych pod obciążeniem prowadzi do zużycia styków, wyższych rezystancji przejściowych i może również prowadzić do zniszczenia urządzeń. Dlatego przed rozpoczęciem prac przy instalacji elektrycznej pojazdu należy zawsze odłączyć akumulator pojazdu.
Upewnij się, że w razie potrzeby masz do ręki wymagane kody do ponownego uruchomienia radia samochodowego.
Przekaźnik samochodowy z płaską wtyczką 6.3 mm do łatwej instalacji
Przekaźnik samochodowy – jak to działa?
Przekaźniki samochodowe to elementy elektryczne używane obecnie w każdym aucie. Mają one za zadanie sterować jednym lub wieloma obwodami wyjściowymi. Sterowanie odbywa się poprzez zmianę napięcia w obwodzie wejściowym – powoduje to, że przekaźnik jest w stanie włączonym lub wyłączonym. Na przykład prąd zasilający sprężarkę klimatyzacji nie płynie bezpośrednio przez włącznik na kokpicie. Z tego miejsca dawany jest jedynie sygnał do przełączania się przekaźnika, który zamknie obwód zasilający sprężarkę o znacznie większym napięciu. Takie rozwiązanie gwarantuje lepszą pracę obwodów, uniknięcie niepotrzebnego przegrzewania się układów i większe bezpieczeństwo.
Przekaźnik samochodowy wysokiej jakości
Stosowanie tego typu elementów wiąże się z dużym zaufaniem do jakości wykonania, gdyż powinny one gwarantować stabilną i bezpieczną pracę. Znajdują się w miejscu przepływu łatwopalnych i wybuchowych substancji, takich jak benzyna, olej napędowy, często również gaz LPG – wszelkie iskry czy otwarty płomień są niepożądane. Należy zatem zadbać, aby przekaźniki i ogólnie wszelkie urządzenia elektryczne i elektroniczne w samochodzie były wysokiej jakości. Asortyment przekaźników samochodowych 12 V i 24 V uwzględnia tylko produkty od najlepszych firm o światowej renomie, mających wieloletnie doświadczenie w produkowaniu sprzętu samochodowego – Panasonic, Zettler Electronics, TRU COMPONENTS, FiC, HKE, Kräcker, Hongfa, Song Chuan, Tianbo Electronics, AFE, GoodSky czy Fujitsu. Większość tego typu urządzeń do samochodów ma unormowane napięcie zasilania, dlatego oferujemy między innymi często spotykany przekaźnik 12 V i przekaźnik 24 V.
Przekaźnik samochodowy i jego parametry techniczne
Podłączanie przekaźnika samochodowego z naszej oferty może odbywać się w różnych standardach i w zależności od danego modelu. W asortymencie dostępne są urządzenia z końcówką płaską-męską 4,8, 6,3, 9,5, złącza do płytek PCB i piny lutownicze. Najwięcej przekaźników posiadamy ze stykami 1 NO (styk normalnie otwarty, zwierny – uruchomienie napędu zwiera styk) i 1 zestyk przełączny, posiadamy także wersje, gdzie występują 2 NO lub 2 zestyki przełączne. Większość takich przekaźników oferujemy bez ramki montażowej, ale mamy również takie, które ją posiadają, oraz modele przekaźników z obudową i bez obudowy. W asortymencie dostępny jest przekaźnik 12 V oraz przekaźnik 24 V. Urządzenia posiadają nominalne napięcia cewki 12 V/DC i 24 V/DC, ale mamy również takie o wartości 6 V/DC.
Przełączanie przekaźnika samochodowego
Przekaźnik samochodowy przełącza się w momencie, kiedy zostanie podany na jego wejściu odpowiedni sygnał. Maksymalne natężenie przełączania jest różne w zależności od konkretnego modelu – posiadamy urządzenia, dla których wynosi ono 6 A, 10 A, 12 A, 15 A, 20 A, 25 A, 30 A, 35 A, 40 A, 45 A, 50 A, 60 A, 70 A, 80 A lub 150 A. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku napięcia przełączającego – jest w taki sam sposób zależne – 12 V/DC, 14 V/DC, 16 V/DC, 24 V/DC, 28 V/DC, 30 V/AC, 30 V/DC, 50 V/DC, 60 V/AC, 75 V/DC. Używanie zbyt dużych mocy może wiązać się z przegrzaniem i uszkodzeniem elementu, instalacji, a co za tym idzie – z niebezpieczeństwem zapłonu albo nawet wybuchu. Istnieją oczywiście ograniczniki informujące o tym, jaka jest maksymalna moc łączeniowa dla danego modelu, aby działał sprawnie i bezpiecznie. Posiadamy modele akceptujące maksymalną moc łączeniową 150 W, 160 W, 280 W, 420 W, 490 W, 560 W, 840 W, 1000 W, 1120 W.
Conrad.pl – sklep dla klientów biznesowych i nie tylko
W dziale tym znajdują się przekaźniki samochodowe w wielu różnych wersjach, jednak Conrad.pl oferuje znacznie więcej. Wybór produktów jest bardzo szeroki i obejmuje wiele możliwości zastosowań. Dlatego zapraszamy także do zapoznania się z innymi artykułami znajdującymi się w pozostałych działach. Nieustannie dokładamy wszelkich starań, by poszerzać naszą ofertę o najnowsze rozwiązania i urządzenia wykonane na najwyższym poziomie. Zachęcamy również do skontaktowania się z nami w razie ewentualnych pytań lub uwag dotyczących produktów i funkcjonowania sklepu.