Samochodowe urządzenia pomiarowe są wykorzystywane do kontroli bezpieczeństwa i funkcjonalności pojazdów silnikowych. Są one częścią profesjonalnych warsztatów, ale są również używane przez mechaników hobbystów. W naszym przewodniku przedstawiamy przegląd popularnych urządzeń pomiarowych i testujących oraz wyjaśniamy, jak działają narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD.
Samochodowe urządzenia pomiarowe są ważnymi narzędziami dla mechaników samochodowych i hobbystów. Umożliwiają one lokalizowanie usterek w pojazdach i są wykorzystywane do celów diagnostycznych i konserwacyjnych. Istnieje szeroka gama samochodowych urządzeń pomiarowych, od prostych testerów napięcia po testery płynu hamulcowego.
W zależności od konstrukcji urządzenia, można dzięki niemu zlokalizować zwarcia, zmierzyć ciśnienie oleju lub opon lub sprawdzić układ przeciwblokujący.
Podstawowa technologia pomiarowa samochodowych urządzeń pomiarowych stała się w ostatnich latach coraz bardziej złożona. Wynika to z faktu, że samochody osobowe i ciężarowe są wyposażone w coraz więcej elektroniki. Nawet profesjonaliści nie są w stanie postawić diagnozy gołym okiem.
Z tego powodu zaawansowane elektroniczne urządzenia pomiarowe są prawie jedynymi aktualnie używanymi. Ułatwiają one rozwiązywanie problemów i konserwację, zapewniają wiarygodne wyniki i oszczędzają użytkownikowi wiele czasu i wysiłku.
Urządzenia pomiarowe służą do pomiaru określonych stanów i wielkości. Wskazują one na przykład, jak wysokie lub niskie jest ciśnienie, napięcie, natężenie prądu lub rezystancja.
Ściśle rzecz biorąc, urządzenia pomiarowe należy odróżnić od urządzeń testujących i sprawdzających. Samochodowe urządzenia testujące mogą sprawdzać stan, ale niekoniecznie muszą określać zmierzoną wartość. Przykładem jest tester fazy. Jest to prosty tester napięcia, który może być używany do określenia, czy napięcie elektryczne jest obecne na linii - tj. czy prąd płynie, czy nie.
Tester napięcia wskazuje jedynie, czy napięcie lub prąd są obecne, ale nie dokładną wartość. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku multimetru. Multimetr mierzy prąd, napięcie i rezystancję i podaje dedykowaną wartość, którą należy następnie zinterpretować.
Urządzenia pomiarowe i testujące do pojazdów silnikowych są dostępne w szerokiej gamie. Istnieje odpowiedni sprzęt dla praktycznie każdego obszaru zastosowania. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze narzędzia.
Multimeter
Multimetry samochodowe są stosunkowo często używane do badania pojazdów. Ponieważ są to urządzenia wielopomiarowe, które mogą obejmować kilka mierzonych zmiennych i zakresów pomiarowych, mogą być używane elastycznie (nie tylko do sprawdzania napięcia akumulatora samochodowego, ale także do sprawdzania alternatora lub wykrywania przerw w kablach elektroniki samochodowej). Multimetry są dostępne w wersji analogowej i cyfrowej. Zaletą multimetrów cyfrowych jest to, że są łatwiejsze do odczytania dzięki wyświetlaczowi LCD, a zatem są wygodniejsze w użyciu.
Tester płynu niezamarzającego
Testery płynu niezamarzającego sprawdzają stężenie tego płynu w układzie chłodzenia. Środek przeciw zamarzaniu jest bardzo ważny, ponieważ chroni płyn chłodzący przed zamarzaniem w niskich temperaturach zewnętrznych. Płyn chłodzący z kolei chroni silnik przed przegrzaniem. Jeśli zamarznie, nie będzie już mógł spełniać swojej funkcji.
Tester płynu hamulcowego
Ponieważ płyn hamulcowy z czasem wchłania wodę z powietrza, należy go regularnie wymieniać. Jest to konieczne, ponieważ jego właściwości zmieniają się wraz ze wzrostem zawartości wody, co z kolei wpływa na skuteczność hamowania. Aby sprawdzić, czy płyn hamulcowy wymaga wymiany, testery płynu hamulcowego określają jego temperaturę wrzenia. Ma to znaczenie informacyjne, ponieważ temperatura wrzenia spada wraz ze wzrostem zawartości wody.
Tester bezpieczników
Testery bezpieczeństwa umożliwiają zlokalizowanie uszkodzonych bezpieczników w pojeździe poprzez sprawdzenie prądu przelotowego w przewodzie topikowym bezpiecznika. Są to często bardzo łatwe w użyciu urządzenia, które wykorzystują diodę LED do wskazania, czy bezpiecznik jest naruszony, czy nie. W niektórych wersjach wbudowany jest ściągacz bezpieczników ułatwiający ich wymianę.
Pistolet do pomiaru kąta wyprzedzenia zapłonu:
Urządzenie to umożliwia sprawdzenie kąta wyprzedzenia zapłonu w silnikach benzynowych i jego ewentualną regulację. Jest to ważne, ponieważ nieprawidłowy zapłon, tj. zarówno wczesny, jak i późny, może spowodować uszkodzenie silnika.
Oscyloskop
Oscyloskop służy do sprawdzania obwodów elektrycznych w pojeździe. W sektorze motoryzacyjnym zwykle używane są oscyloskopy cyfrowe, które pokazują zmierzone wartości na wyświetlaczu LCD.
Lista samochodowych urządzeń pomiarowych i testujących jest bardzo długa. Stosowane są na przykład stetoskopy do wykrywania nieprawidłowych dźwięków, a także endoskopy do wykrywania wycieków i sprawdzania trudno dostępnych miejsc w silniku.
Skanery OBD są urządzeniami diagnostycznymi i dlatego należy je odróżnić od klasycznych samochodowych urządzeń pomiarowych i testujących. Aby zrozumieć, jak działają, należy najpierw zająć się samym systemem OBD. OBD oznacza diagnostykę pokładową i odnosi się do systemu monitorowania, który jest zintegrowany z pojazdem.
Jest on w stanie niezależnie wykrywać usterki, awarie lub nieprawidłowości. Zdarzenia są przechowywane i mogą być później wykorzystane do oceny diagnostycznej. System OBD (OBD-1) został opracowany w USA i po raz pierwszy użyty w 1988 roku. Jego celem było monitorowanie emisji spalin w celu zapewnienia zgodności z określonymi limitami emisji.
Kiedy limity emisji dla pojazdów w USA zostały obniżone w 1996 roku, system OBD musiał zostać odpowiednio dostosowany. Doprowadziło to do wprowadzenia OBD II (również: OBD-2). Standard OBD II był wzorem dla standardu EOBD (European On-Board Diagnostics) wprowadzonego w Europie w 2001 roku.
Każdy nowy samochód zarejestrowany w Europie od 2001 roku (benzyna) lub 2004 roku (diesel) jest wyposażony w interfejs USB II. Można go użyć do odczytu zebranych komunikatów o błędach i informacji z systemu. Do tego celu potrzebne są urządzenia diagnostyczne.
Z reguły są to uniwersalne narzędzia skanujące, zwane również skanerami OBD. Mogą one identyfikować i przypisywać komunikaty o błędach. Jest to ważne, ponieważ informacje te są przechowywane w postaci kodów błędów i muszą być najpierw zdekodowane. Diagnostyczne kody usterek są również nazywane kodami DTC (DTC = Diagnostic Trouble Code).
Wysokiej jakości skanery OBD to złożone urządzenia diagnostyczne wielkości radia. Zawierają one bazę danych DTC, która służy do odczytywania kodów usterek. Należy zauważyć, że skanery OBD początkowo obejmują tylko wszystkie ogólne kody błędów. Kody specyficzne dla producenta można odczytać tylko za pomocą własnych urządzeń diagnostycznych wytwórcy lub urządzeń wyraźnie wyznaczonych do tego celu.
Aby podłączyć skaner OBD do pojazdu, używa się kabla do interfejsu OBD II. Następnie odczytuje się pamięć błędów i pokazuje wszystkie bieżące komunikaty o usterkach na wyświetlaczu. Wiele urządzeń diagnostycznych oferuje również opcję pobierania informacji o pojeździe, takich jak wartości spalin czy sprawdzanie lub zmiana ustawień fabrycznych samochodu.
Profesjonalne skanery są dostarczane z dodatkowym oprogramowaniem instalowanym na komputerze. Może być ono wykorzystywane do przeprowadzania dalszych analiz i ocen. W niektórych przypadkach możliwe jest nawet usuwanie usterek elektronicznych za pomocą oprogramowania.
Alternatywą dla klasycznych skanerów OBD są adaptery OBD. Są one małe i poręczne, podłącza się je do gniazda OBD-II. Komunikaty o błędach są następnie przesyłane do urządzenia mobilnego, takiego jak smartfon lub tablet, za pośrednictwem kabla USB, sieci WLAN, Wi-Fi lub Bluetooth.
Adaptery Bluetooth są często lepiej dostosowane do urządzeń z systemem Android; z kolei wersje WLAN są często lepszym wyborem dla użytkowników iOS. Do wyświetlania i oceny danych potrzebne jest oprogramowanie lub aplikacja.
Przy zakupie urządzenia pomiarowego lub diagnostycznego zawsze ważne jest, aby wziąć pod uwagę proporcjonalność. Zastanów się, jakie pomiary chcesz wykonywać i wybierz model, który będzie do nich odpowiedni.
Co więcej, nie warto wydawać pieniędzy na złożony sprzęt, jeśli w rzeczywistości potrzebujesz tylko ułamka zakresu funkcji. Upewnij się, że obsługa jest łatwa i intuicyjna. Musisz być w stanie prawidłowo interpretować odczyty i korzystać z urządzenia, w przeciwnym razie nie będziesz w stanie postawić prawidłowej diagnozy.
Rozważając zakup skanera OBD, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Należą do nich cena i zakres funkcji.
W przypadku droższych skanerów można zwykle sprawdzić kilka typów pojazdów i samochodów różnych producentów, ponieważ zapewniają one większą bazę danych DTCA. Zasadniczo należy upewnić się, że skaner jest odpowiedni dla danego modelu pojazdu. Dokładne oznaczenie samochodu można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym.
Dla laików są zazwyczaj całkowicie wystarczające niedrogie adaptery z funkcjami Bluetooth lub WLAN. Można ich użyć na przykład do uzyskania wstępnego obrazu stanu samochodu przed zabraniem go do warsztatu. Profesjonaliści powinni wybrać urządzenia diagnostyczne OBD wyższej jakości. Są one często trudniejsze w obsłudze, ale oferują wiele możliwości - zwłaszcza jeśli są dostarczane z zaawansowanym oprogramowaniem.
Nasza praktyczna wskazówka: Zwróć uwagę na opcje aktualizacji!
Jeśli zdecydujesz się na nieco droższe urządzenie diagnostyczne OBD z oprogramowaniem, powinieneś upewnić się, że producent oferuje jego regularne aktualizacje. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że błędy nie zostaną wykryte przez oprogramowanie podczas korzystania z urządzenia diagnostycznego w nowym pojeździe.
FAQ - najczęściej zadawane pytania dotyczące skanerów OBD, samochodowych urządzeń testujących, urządzeń pomiarowych
Jakie są podstawowe funkcje OBD-2?
Podstawowe funkcje OBD-2 obejmują stałe monitorowanie komponentów związanych ze spalinami, śledzenie i raportowanie wzrostu emisji, ochronę komponentów pojazdu oraz przechowywanie i odczytywanie wszystkich danych o usterkach za pośrednictwem interfejsu. Dostępne mogą być również dodatkowe informacje o pojeździe, takie jak temperatura wody chłodzącej, prędkość obrotowa silnika lub zużycie paliwa. Zależy to jednak od systemu bazowego.
Gdzie mogę znaleźć interfejs OBD-II w moim samochodzie?
Interfejs OBD-II znajduje się we wnętrzu samochodu w pobliżu kierownicy, dzięki czemu jest łatwo dostępny..
Jaka jest różnica między adapterami OBD z czytnikiem a adapterami OBD z aplikacją?
Sam adapter OBD nie jest jeszcze w stanie odczytać pamięci błędów. Wymaga to zintegrowanego czytnika kodów usterek pojazdu, oprogramowania lub aplikacji. Czytnik odczytuje pamięć, wyświetla kod błędu i, w razie potrzeby, również to, co się za nim kryje. Adaptery OBD działające za pośrednictwem aplikacji są najpierw podłączane do smartfona lub tabletu za pośrednictwem sieci WLAN lub Bluetooth. Następnie zainstalowana na nim aplikacja odczytuje pamięć błędu. Aplikacje OBD często nie tylko wskazują znaczenie komunikatu o błędzie, ale także podają możliwe przyczyny lub wskazują, kiedy samochód powinien zostać zabrany do warsztatu.