Porady
Informacje na temat wyłączników awaryjnych
Żółta obudowa, czerwony przycisk - to klasyczna konstrukcja przycisku zatrzymania awaryjnego, zwanego też wyłącznikiem bezpieczeństwa. Umożliwiają zatrzymanie maszyny, urządzenia lub pojazdu w przypadku jej awarii lub w sytuacji zagrożenia życia. W naszym poradnikiem dowiesz się, co jest ważne przy zakupie wyłączników awaryjnych i jakie są dostępne warianty.
-
Wyłącznik awaryjny lub przycisk zatrzymania awaryjnego - różnice
-
Przegląd przycisków zatrzymania awaryjnego
-
Ważne informacje dotyczące zakupu wyłączników awaryjnych
-
Nasza praktyczna wskazówka: bezpieczeństwo przede wszystkim
-
FAQ – najczęściej zadawane pytania dotyczące wyłączników awaryjnych
Wyłącznik awaryjny lub przycisk zatrzymania awaryjnego - różnice
Czerwony przycisk na żółtym tle - z pewnością zauważyłeś takie przełączniki w życiu codziennym. Kolorystyka zapewnia szybką lokalizację wyłącznika w sytuacjach zagrożenia Wszędzie tam, gdzie występuje zagrożenie dla operatora, konieczne jest zapewnienie łatwego i szybkiego dostępu do wyłącznika awaryjnego. Służą one do natychmiastowego odłączenia zasilania od urządzenia, np. w celu ochrony przed porażeniem prądem. Oprócz wyłączników awaryjnych dostępne są urządzenia do zatrzymywania awaryjnego lub urządzenia sterujące zatrzymaniem awaryjnym. W przypadku wydania polecenia zatrzymania awaryjnego napęd maszyny zostaje zatrzymany. Jest wyłączony, ale nie jest automatycznie odłączany od zasilania. Nie ma to zatem wpływu na dostawy energii elektrycznej.
Przegląd wyłączników awaryjnych
Wyłączniki awaryjne są często realizowane jako przyciski lub przełączniki udarowe. Oprócz przycisków grzybkowych stosowane są również wyłączniki linkowe, które – w przeciwieństwie do przycisków grzybkowych – mogą być przełączane z dowolnego miejsca, przez które przebiega linka. W nagłych wypadkach przycisk musi być łatwy w obsłudze i musi być odporny nawet na silne uderzenia. Po uruchomieniu wyłącznika awaryjnego w przypadku zagrożenia, zostaje on zablokowany i można go odblokować tylko na polecenie. W tym celu należy go wyciągnąć, obrócić lub przesunąć do pierwotnej pozycji za pomocą klucza, np. w celu przywrócenia urządzenia do stanu roboczego. Dokładne wymagania dotyczące zatrzymania awaryjnego i wyłączenia awaryjnego są określone w dyrektywie maszynowej, w tym w normie EN ISO 13850.
Wyłączniki awaryjne i wyłączniki linkowe można sklasyfikować według kategorii zatrzymania. W przypadku kategorii Stop 0 zasilanie jest natychmiast odłączane. W przypadku kategorii Stop 1, części maszyny (np. elementy napędowe) są najpierw zatrzymywane, zanim nastąpi przerwa w zasilaniu.
Ważne informacje dotyczące zakupu wyłączników awaryjnych
Przy zakupie wyłączników awaryjnych należy przede wszystkim zwrócić uwagę na certyfikaty i normy, które są ważne dla planowanego zastosowania. Inne ważne kryteria zakupu obejmują:
Konstrukcja: urządzenia zatrzymania awaryjnego są produkowane w różnych wersjach. Niektóre modele są wykonane z kołnierzem ochronnym, inne bez. Kołnierz ochronny zabezpiecza przed przypadkowym naciśnięciem wyłącznika. Ważne jest, aby częściowe obramowanie nie zakłócało działania mechanizmu wyzwalającego. Nadal musi być możliwe uruchomienie przycisku zatrzymania awaryjnego palcami, piętą dłoni, dłonią, brzegiem dłoni i pięścią. Ponieważ w przypadku zagrożenia wyłączniki awaryjne są czasami uruchamiane silnymi uderzeniami, powinny być one również wykonane z wytrzymałych materiałów.
Sposób odblokowania: w jaki sposób należy w przyszłości odblokować wyłącznik awaryjny? Możliwe są na przykład odblokowanie przez pociągnięcie lub obrót (za pomocą klucza lub bez klucza).
Stopień ochrony: w niektórych obszarach wymagany jest specjalny stopień ochrony. Przy zakupie należy upewnić się, czy wyłącznik awaryjny jest zgodny z wymaganiami.
Nadruk: w zależności od obszaru zastosowania ważną rolę odgrywa nadrukowany napis. Ważne jest, aby wszystkie osoby natychmiast rozpoznały, do czego służy dany przełącznik, aby mogły wykonać odpowiednią czynność i nacisnąć przycisk.
Typ styku: tutaj również oferowane są różne warianty, z jednym, dwoma lub trzema stykami rozłącznymi oraz bez styków rozwiernych.
Napięcie przełączania: w zależności od przewidywanego zastosowania należy sprawdzić, czy napięcie przełączania preferowanych modeli jest odpowiednie.
Zakres temperatury: jeżeli w miejscu eksploatacji maszyny panują bardzo niskie, wysokie lub zmienne temperatury, to istnieją szczególne wymagania dotyczące materiału.
Otwór instalacyjny: Dla bezproblemowego montażu i instalacji konieczne są odpowiednie połączenia i odpowiednia średnica otworu montażowego.
Inne cechy: Niektóre obszary mogą nawet wymagać wielu przycisków zatrzymania awaryjnego lub innych modułowych urządzeń sterujących z funkcjami zatrzymania awaryjnego oprócz wyłączników głównych. Sprawdź, czy wszystkie wymagane elementy są kompatybilne. W zaciemnionych pomieszczeniach ważne mogą być podświetlane wyłącznik i tym samym dobrze widoczne.
Nasza praktyczna wskazówka: bezpieczeństwo przede wszystkim
W zależności od oceny ryzyka i kategorii, oprócz wyłączników awaryjnych wymagane są dodatkowe urządzenia sygnalizacyjne, aby zapewnić, że w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa nikt nie zostanie poszkodowany. Ogólne środki bezpieczeństwa obejmują również profesjonalne szkolenie personelu, szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i odpowiednie wyposażenie ochronne, które mozę uratować życie w nagłych wypadkach. Aby w sytuacjach awaryjnych każda obecna osoba mogła wyłączyć lub zatrzymać urządzenie, wyłączniki awaryjne powinny być zamontowane w taki sposób, aby były łatwo dostępne dla wszystkich.
FAQ – najczęściej zadawane pytania dotyczące wyłączników awaryjnych
Którzy producenci oferują wyłączniki awaryjne?
W naszym sklepie internetowym można znaleźć wyłączniki awaryjne wielu różnych marek, między innymi Schlegel, Schneider Electric, Siemens, DECA czy BACO.
Dlaczego w motocyklach montuje się wyłącznik awaryjny?
Motocykliści znają ten przełącznik kołyskowy jako killswitch. Wyłącznik awaryjny znajduje się po prawej stronie kierownicy i służy do przerwania zapłonu i dopływu paliwa. W modelach od 2006 r. z normą Euro 3 i elektronicznym wtryskiem paliwa następuje to automatycznie, gdy motocykl znajdzie się pod pewnym kątem nachylenia. Ten rodzaj technologii bezpieczeństwa można również znaleźć w samochodach. Jest on uruchamiany w momencie zderzenia i aktywacji poduszki powietrznej.
Czy wyłączniki awaryjne można zainstalować w późniejszym czasie?
Czy i jak należy wyposażyć starsze urządzenia w wyłączniki awaryjne zależy od aktualnych wytycznych dla maszyn. Wiele urządzeń może być doposażonych w wyłączniki awaryjne przy odpowiedniej wiedzy i wyposażeniu.