Akumulator rozruchowy jest częścią każdego samochodu z silnikiem spalinowym. Jeżeli jest w dobrej kondycji i układ ładowania w samochodzie działa, zapominamy o nim. Zwłaszcza w zimie może się jednak zdarzyć, że samochodu nie można uruchomić. Nikt nie chce dowiedzieć się, że akumulator jest za słaby, kiedy rano spieszy się do pracy. W artykule przedstawimy prosty przyrząd, który pozwala w porę zapobiec takim problemom
Jak sprawdzić stan akumulatora?
Podstawowym wskaźnikiem stanu akumulatora jest jego napięcie elektryczne. Do rozruchu wciąż najczęściej są używane akumulatory ołowiowe z powodu ich wielu zalet, takich jak odporność, długa żywotność i cena. Najczęściej w samochodach są stosowane akumulatory z napięciem nominalnym 12 V. W zwykłym pojeździe można więc zmierzyć woltomierzem napięcie elektryczne z uruchomionym i z wyłączonym silnikiem. Wyniki można ocenić według tabeli.
Tabela zależności napięcia akumulatora ołowiowego (12 V) od stopnia naładowania i działania układu ładowania:
Wyłączony silnik | ||
---|---|---|
Napięcie akumulatora | Stopień naładowania |
Co robić? |
12,6 V i więcej | 100% | Wszystko OK |
12,5 V | 90% | Wszystko OK |
12,4 V | 75% | Wszystko OK |
12,1 V | 50% | Raczej na koszt |
11,9 V | 25% | Natychmiast naładować |
11,9 V | Całkowicie rozładowany | Nie uruchamiać silnika, natychmias naładować |
Uruchomiony silnik | |
---|---|
Napięcie akumulatora | Stopień naładowania |
niższe niż 13,7 V | Problemem z ładowaniem może być niesprawny alternator |
od 13,8 C do 14, 6 V | Ładowanie akumulatora przebiega poprawnie i alternator dostarcza energię do odbiorników |
więceni niż 24,7 V | Za wysokie napięcie może uszkodzić akumulator |
*Tabela powstała na podstawie danych z kilku źródeł, ponieważ według nich wartości są różne. Jest zatem tylko orientacyjna!
Samo napięcie nam jednak nie powie, w jakiej kondycji jest akumulator. Jednym ze wskaźników jest rezystancja wewnętrzna akumulatora, którą można zmierzyć. Jednak dla interpretacji wyniku ważny jest inny parametr. Przy zakupie akumulatora uwagę należy zwrócić na maksymalny prąd rozruchowy, który akumulator jest w stanie dostarczyć w zdefiniowanych warunkach, aby uruchomić samochód. Kondycję akumulatora możemy zatem sprawdzić porównując parametr z tym, co akumulator jest w stanie w rzeczywistości zapewnić. Wartość tego prądu będzie tylko minimalnie zależeć od stopnia naładowania. Następnym wskaźnikiem jest minimalna wartość napięcia. Wartość sprawnego akumulatora nie powinna obniżyć się poniżej 9V.
Tester akumulatorów Voltcraft VC-BT100
Tester od firmy Voltcraft jest samowystarczalnym przyrządem, który należy podłączyć do akumulatora aby móc od razu sprawdzić jego stan. Całe urządzenie tworzą mały ręczny terminal i masywne kable do podłączenia do akumulatora. Długość kabli wynosi 1 metr i mają na końcu duże i masywne zaciski. Urządzenie umożliwia mierzenie prądu rozruchowego akumulatora do 2000 A. Przenośne urządzenie pasuje do ręki, a dzięki gumowej obudowie sporo wytrzyma. Sterowanie urządzeniem odbywa się za pomocą dużych przycisków i prostego wyświetlacza. Wyświetlacz jest podświetlany, a tekst można łatwo odczytać. Urządzenie można obsługiwać w rękawicach, co może być przydatne w warsztacie samochodowym. Przycisków jest tylko niezbędna ilość. Strzałki w górę i w dół do nawigacji, enter do potwierdzenia i exit do anulowania lub nawigacji wstecz. Menu ma tylko 4 pozycje, urządzenie umożliwia trzy typy testów i możliwość przeglądania wyników ostatnich pomiarów (zapisany jest zawsze tylko jeden ostatni pomiar każdego typu). Ważną i cechą jest to, że urządzenie nie potrzebuje baterii, ale jest zasilane bezpośrednio z mierzonego akumulatora. Pobór mocy jest minimalny, więc nie ma wpływu na testowany akumulator. Tester można wyłączyć tylko odłączając go od mierzonego akumulatora. Wyniki ostatnich testów są zapisane w stałej pamięci, więc po podłączeniu akumulatora nie giną.
Test akumulatora
Testowanie z przyrządem Voltcraft VC-BT100 jest bardzo proste, szybkie i wystarczy do tego tylko sam akumulator. Po podłączeniu natychmiast zaczyna świecić wyświetlacz i pojawi się wartość napięcia podłączonego akumulatora (Tester można używać do akumulatora 12V lub 24V). Następnie pojawia się menu, w którym test akumulatora jest pierwszą pozycją. Następuje wybór typu (klasyczny ołowiowy, żelowy i inne). Ostatnią rzeczą, którą trzeba wybrać, jest podawany przez producenta maksymalny prąd danego akumulatora. Może być opisany jako np.: 540A (EN). To oznacza maksymalny prąd rozruchowy 540 A według normy europejskiej EN. Po wprowadzeniu obu parametrów do urządzenia można rozpocząć test. Pomiar trwa ok. 15 sekund i natychmiast zostaje wyświetlony i zapisany wynik. Poniższe ilustracje przedstawiają akumulatory w różnym stanie. Wyniki korespondowały z historią akumulatora. Ostatni test z kondycją 90% to np. akumulator z samochodu wyprodukowanego w 2022 roku. Na szczęście żadne badanie nie wykryło niesprawnego akumulatora, ale w jednym przypadku wynik jest ostrzeżeniem (stan 56%). Na trzeciej ilustracji jest dowód na to, że dane o kondycji można mierzyć również na słabo naładowanym akumulatorze. Stan naładowania nie do końca odpowiada poprzedniej tabeli, ale jak już o wspominaliśmy, chodzi tylko o orientacyjne wartości.
Ilustracja: Wyniki testów prądu rozruchowego różnych akumulatorów samochodowych (Skoda Felicia, Skoda Fabia, Hyundai i20, Skoda Octavia RS)
Test rozruchu
Mimo, że rozruch jest krótki, powoduje duży pobór prądu, co nieuchronnie prowadzi do spadku napięcia akumulatora. Na przyrządzie wyświetli się „Cranking test“, następnie należy uruchomić silnik. Natychmiast pojawi się minimalna wartość, na jaką spadło napięcie akumulatora. W przypadku sprawnego urządzenia, napięcie powinno obniżyć się do wartości około 10V, ale maksymalnie do 9V. Niestety, test rozruchu w moim samochodzie nie skończył się dobrze, ponieważ napięcie podczas rozruchu spadło poniżej dolnej granicy (8,72V). Ten wynik koresponduje z wynikiem testu prądu rozruchowego akumulatora, według którego mój akumulator jest w przybliżeniu w połowie swojego potencjału. Jest więc jasne, że wkrótce będę musiał wymienić, ale maksymalny prąd jest wciąż większy, niż potrzebuje mój samochód do uruchomienia, więc można jeszcze poczekać z zakupem nowego.
Ilustracja: Wynik testu rozruchu samochodu, Wynik testu układu ładowania (Skoda Fabia silnik MPI)
Test układu ładowania samochodu
Ten test skontroluje funkcjonowanie ładowania akumulatora podczas pracy silnika i ogólnie zdolność alternatora do zasilania wszystkich urządzeń elektrycznych w samochodzie. Podczas niego trzeba siedzieć na miejscu kierowcy i jednocześnie trzymać przyrząd w ręce. Ja nie miałem z tym problemu, ale kable mogłyby być dłuższe. Można oczywiście wykonać ten test z pomocnikiem. Badanie rozpoczynamy przy już uruchomionym silniku i wyłączonych światłach oraz klimatyzacji. Urządzenie będzie potrzebowało 10 sekund na dokonanie pomiaru. Konieczne jest pozostawienie wszystkich urządzeń wyłączonych i zwiększenie obrotów silnika do 2500 do 3000 obrotów. Ponownie instrument dokona pomiaru. Na koniec trzeba włączyć wszystko, co się da, w tym światła i klimatyzację. Dzięki temu sprawdzimy, jak bardzo spada napięcie pod pełnym obciążeniem.
Ilustracja: Tester Voltcraft podczas pomiaru akumulatora samochodowego w samochodzie (Škoda Fabia)
Polecane artykuły:
- Multimetr Voltcraft VC131 odpowiedni sprzęt do wielu zadań
- Mierz zużycie energii z inteligentnym gniazdkiem Voltcraft SEM6000FR
- Kamera termowizyjna FLIR C5 - zawsze możesz mieć ją ze sobą
- Funkcjonalność oscyloskopu, multimetru i generatora przebiegów arbitralnych w jednym, kompaktowym urządzeniu
- Endoskop Voltcraft BS-701+IP single - szczegółowy widok na ukryte miejsca
Polecane kategorie: